Haku

Pääkaupunkiseudun matka-aikatutkimusten yhteensovittaminen

QR-koodi

Pääkaupunkiseudun matka-aikatutkimusten yhteensovittaminen

Combining of travel time studies in the Helsinki metropolitan area

Pääkaupunkiseudulla tehdään matka-aikatutkimuksia, joiden avulla seurataan liikenteen kehittymistä pitkällä aikavälillä sekä arvioidaan liikenneväylien parantamistarvetta. Ajoneuvoliikenteen matka-aikoja voidaan seurata ja mitata eri menetelmin.

Pääkaupunkiseudulla matka-aikoja mitataan kahdella menetelmällä: rekisterikilpien automaattiseen tunnistukseen perustuvalla kamerajärjestelmällä ja kelluvan auton menetelmällä. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) ja Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston (KSV) liikennesuunnitteluosasto käyttävät mittauksissaan kelluvan auton menetelmää ja Liikenneviraston tieosasto (ent. Tiehallinto) käyttää Digitraffic -kamerajärjestelmää.

Työn päätavoitteena oli selvittää ja antaa suosituksia HSL:lle, voidaanko jatkossa matka-aikatutkimuksissa ottaa käyttöön yhdistetty menetelmä, jossa pääväylien matka-aikamittauksissa käytetään kamerajärjestelmästä saatavaa aineistoa ja katuverkkojen osuutta mitataan edelleen kelluvan auton menetelmän avulla. Tarkastelu perustui eri matka-aikatutkimusten aineistojen analysointiin, jossa tutkittiin aineistojen luotettavuutta ja laatua sekä verrattiin niitä keskenään.

Työn kirjallisuusosassa perehdyttiin matka-aikamittausmenetelmiin liittyvään kirjallisuuteen sekä kerrottiin yleisistä matka-aikatutkimusten menetelmistä maailmalla. Sen jälkeen kuvattiin yksityiskohtaisesti pääkaupunkiseudulla tehtäviä ajoneuvoliikenteen matka-aikatutkimusmenetelmiä.

Tutkimusosassa tarkasteltiin ensin HSL:n matka-aikamittausaineistoja, mm. laskettiin yleisimpiä tunnuslukuja. Sitten HSL:n aineistoja verrattiin sekä kamerajärjestelmän että KSV:n matka-aikamittausaineistoihin. Tutkimusosan lopussa arvioitiin kamerajärjestelmän laatua sekä esitettiin ehdotuksia HSL:n matka-aikamittausten korvaamiseksi kamerajärjestelmällä ja KSV:n kelluvan auton mittauksilla.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että pääkaupunkiseudun Digitraffic -kamerajärjestelmän toiminnassa on ajoittain satunnaisia häiriöitä, mm. informaatiokatkoja, jotka vaikuttavat kamerajärjestelmästä saatavan informaation laatuun. Kamerajärjestelmän tuottama matka-aikamittausaineisto on sinänsä hyvää, jos vain kamerajärjestelmä toimii oikein. Näin ollen tällä hetkellä kamerajärjestelmästä saatavan informaation hyödyntäminen HSL:n matka-aikatutkimuksissa on mahdollista ottamalla huomioon satunnaiset toimintahäiriöt. HSL:n ja KSV:n aineistojen vertailutulokset osoittivat, että HSL:n mittausaineistoja voidaan korvata KSV:n mittausaineistoilla.

Tallennettuna: