Haku

Energy consumption of passenger vehicles on standard test cycles

QR-koodi

Energy consumption of passenger vehicles on standard test cycles

Henkilöautojen energiankulutuksen määrittäminen standarditestisykleillä

Fossiilisten polttoaineiden polttamisesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt ovat merkittävä syy ilmaston lämpenemiseen. Suuri osa näistä hiilidioksidipäästöistä aiheutuu liikenteestä. Tästä syystä henkilöautojen energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjen määrää säädellään useissa maissa laeilla. Lakien määräämät rajat ovat yhä tiukempia ja tiukempia, jonka vuoksi ajoneuvovalmistajat joutuvat kehittämään vaihtoehtoisia ratkaisuja määräysten täyttymiseksi. Osaltaan valmistajien toimintaa ohjaa myös kuluttajien kasvava kiinnostus vihreämpiä ja vähemmän energiaa kuluttavia ajoneuvoja kohtaan.

Euroopassa ajoneuvojen kulutuslukemat määritetään dynamometrillä ajettavan NEDC-testiproseduurin mukaisesti. Mittaukset ovat osa ajoneuvojen tyyppihyväksyntää. Euroopan Unioni on päättänyt korvata huonosti todellisia ajo-olosuhteita vastaavan NEDC-proseduurin uudella, maailmanlaajuisella WLTP:llä, jonka tarkoitus on kaventaa laboratoriossa mitattujen ja todellisten kulutuslukemien välillä vallitsevaa eroa. WLTP:n mukana dynamometrillä ajettava testisykli vaihtuu WLTC-sykliin.

Tämän diplomityön tarkoituksena on ajoneuvosimulointia hyödyntäen tarkastella uuden testiproseduurin käyttöönoton vaikutuksia ajoneuvojen virallisiin kulutuslukemiin. Erityisesti tutkitaan, millainen ero samojen ajoneuvomallien energiankulutuksissa on ajettaessa vanhalla ja uudella testisyklillä. Simuloitavana on kolmetoista ajoneuvoja, jotka muodostavat hyvän otoksen markkinoilla olevista erilaisista voimalinjatyypeistä. Ajoneuvomallit pohjautuvat todellisiin, markkinoilla oleviin referenssiajoneuvoihin. Ajoneuvojen energiankulutus simuloidaan nykyisellä eurooppalaisella testiproseduurilla, Yhdys¬valloissa käytettävillä vastaavilla testiproseduureilla ja uudella WLTP:llä.

Ajoneuvosimuloinnit osoittavat, että henkilöautojen viralliset kulutuslukemat tulevat WLTP:hen siirryttäessä kasvamaan. Energiankulutuksen kasvu on nähtävissä kaikilla simuloiduilla ajoneuvotyypeillä, mutta erityisen merkittävää sähköhybrideillä (HEV) ja ladattavilla sähköhybrideillä (PHEV). Toisaalta ajoneuvovalmistajat pystyvät ottamaan tämän huomioon kehittäessään energianhallintajärjestelmiä hybridiajoneuvoille, jolloin hybridijärjestelmien toiminta sopeutuu paremmin uuteen testisykliin.

Tallennettuna: