Haku

Kokemussuunnittelu business-to-business -ympäristössä; Design case: Teollisuustuotteen tuotekokemuksen kohentaminen tuotesuojan kautta

QR-koodi

Kokemussuunnittelu business-to-business -ympäristössä; Design case: Teollisuustuotteen tuotekokemuksen kohentaminen tuotesuojan kautta

Experience design in business-to-business -context; Design case: Enhancing product experience of industrial machinery through product covers

Lopputyö on tehty Rolls-Royce Marinelle osana FIMECCin UXUS-ohjelmaa (User Experience and Usability in Complex Systems). FIMECCin (Finnish Metals and Engineering Competence Cluster) päämääränä on parantaa suomalaisen metalli- ja konepajateollisuuden kilpailukykyä luomalla yhteistyötä tutkimuksen ja tuotekehityksen saralla. UXUS -ohjelma pyrkii vastaamaan haasteeseen istuttamalla käyttäjäkokemus- (UX) ja käytettävyysajattelua (Usability) ohjelmaan osallistuvien yritysten liiketoimintaan.

Yhtenä ohjelmaan osallistuvista yrityksistä toimii Rolls-Royce Oy Ab, joka on sitoutunut edistämään yrityksen ymmärrystä käyttäjistään ja asiakkaistaan sekä heidän kokemuksistaan ollessaan tekemisissä yrityksen tuotteiden kanssa. Yhtenä keinona edistää kyseistä näkökulmaa Rolls-Royce Marine on päättänyt uudelleenkehittää suojan yhdelle potkurilaitteistaan, jonka nykyinen suoja ei kommunikoi yrityksen brändilupausta; ”Trusted to deliver excellence”.

Lopputyön päämääränä on luoda ymmärrystä tuotesuojien vaikutuksesta työntekijöiden tuotekokemukseen B2B -kontekstissa. Kokemussuunnitteluprosessia reflektoidaan myös päämääränä ymmärtää näkökulman hyötyjä ja haasteita. Tietämystä on kerätty ja hyödynnetty duaalisen suunnitteluprosessin kautta, jossa suunniteltiin inkrementaalisia sekä radikaaleja tuotesuojia yrityksen potkurilaitteelle. Uusien tuotesuojien merkitystä ja mahdollisia hyötyjä pohdittiin työntekijöiden tuotekokemuksen sekä työn imun (work engagement) näkökulmasta.

Tallennettuna: