Haku

Joukkoliikenteen käyttäjämäärien estimointi matkakorttiaineistosta

QR-koodi

Joukkoliikenteen käyttäjämäärien estimointi matkakorttiaineistosta

Estimating the use of public transport from smart card data

Tehokas ja hyvin järjestetty joukkoliikenne on sujuvan liikkumisen ja toimivan kaupunkirakenteen edellytys. Liikenteen suunnittelutyö vaatii kattavia tietoja matkustuskäyttäytymisestä. Joukkoliikenteen käyttöä voidaan tutkia matkakorttien avulla kerätyn tiedon avulla. Matkakorttiaineiston käytöllä on monia etuja perinteisiin tiedonkeruumenetelmiin nähden. Tietoa kertyy matkustusoikeuden osoittamisen sivutuotteena, joten aineiston kerääminen ei aiheuta lisäkustannuksia ja sitä kertyy kaikista tapahtumista. Tässä työssä on toteutettu menetelmä Helsingin seudun liikenteen (HSL) matkakorttiaineiston jalostamiseksi. Menetelmän avulla matkakortin leimauksen yhteydessä kerättyihin nousutietoihin saadaan yhdistettyä tieto matkustajan poistumispysäkistä. Nousu- ja poistumistietojen avulla matkakorttiaineistosta voidaan muodostaa matkamatriiseja ja linjaprofiileja, sekä laskea tunnuslukuja, kuten keskimatkanpituuksia. Jos on voimassa oleva kausilippu, HSL:n alueella matkakortteja ei tarvitse leimata raideliikenteessä, joten matkakorttiaineisto soveltuu vain bussiliikenteen tutkimiseen. Poistumistietomenetelmä perustuu kansainvälisessä tutkimuksessa kehitettyihin menetelmiin. Matkakorteista kerätään leimauksen yhteydessä tekninen tunniste, leimausaika ja tiedot käytetystä linjasta ja nousupysäkistä. Teknisen tunnisteen avulla samalla matkakortilla tehdyt nousut voidaan yhdistää toisiinsa, ilman että tunniste voidaan yhdistää matkakortin omistajaan. Poistumispysäkki etsitään samalla matkakortilla tehdyn seuraavan nousun perusteella. Puuttuvat poistumiset ja matkakorttiaineiston ulkopuoliset muut matkat huomioidaan skaalaamalla selvitettyjä poistumisia. Tämän työn menetelmällä tuotettuja tuloksia voidaan pitää kattavina ja luotettavina. Matkakorttien käyttöosuus on 97 %, poistuminen löytyy yli 70 %:lle matkakorteilla leimatuista nousuista ja menetelmällä saadut käyttäjämäärät vastaavat hyvin laskentalaitteilla havaittuja. Menetelmällä voidaan tuottaa tietoa, jota ei aiemmin ole ollut saatavilla, ja korvata nykyisiä tiedonkeruumenetelmiä. Työn tulokset on mahdollista viedä linjastosuunnittelun analyysityökaluihin, missä ne ovat joukkoliikenteen linjastosuunnittelijoiden saatavilla.

Tallennettuna: