Haku

Mobility as a Service - A Proposal for Action for the Public Administration, Case Helsinki

QR-koodi

Mobility as a Service - A Proposal for Action for the Public Administration, Case Helsinki

Liikkuminen palveluna - Toimenpide-ehdotus julkishallinnolle, esimerkkitapauksena Helsinki

Useat yhteiskunnassa parhaillaan ilmenevät trendit muuttavat liikennejärjestelmään kohdistuvia vaatimuksia. Nykyinen julkisen liikenteen palvelutarjonta Helsingissä ei kuitenkaan pysty vastaamaan muuttuviin vaatimuksiin. Samaan aikaan kansallinen liikennepolitiikka täh-tää kestävien liikkumismuotojen kulkumuoto-osuuden kasvattamiseen. Tämä ristiriita luo selvän tarpeen muuttaa nykyistä järjestelmää. Muutostarpeen lisäksi teknologian kehit-tyminen tarjoaa laajan kirjon mahdollisuuksia liikennejärjestelmän parantamiseen. Älylii-kenteen (ITS) keinojen soveltaminen voisi johtaa resurssien, kuten infrastruktuurin ja kaluston, tehokkaampaan käyttöön, parantaa liikenteen sujuvuutta reaaliaikaisen tiedo-tuksen avulla ja mahdollistaa houkuttelevan liikkumispalvelutarjonnan luomisen.

Muutostarpeet ja toisaalta älyliikenteen luomat mahdollisuudet osoittavat, että henkilölii-kenteen palvelutarjonta Helsingissä tulisi muuttaa perusteellisesti. Selvittääkseen muu-tosta ja sen kulkua Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on teettänyt tämän tutkimuksen. Tutkimuksessa selvitetään miten henkilöliikenne tulisi uudelleen organisoida siten, että se tukisi ”Liikkuminen palveluna” (MaaS) -ajatusta eli monipuolisten, houkuttelevien liikkumisen palveluiden tarjoamista kätevästi. Työssä ehdotetaan millaiseksi liikkumisen palvelutarjonta voisi muuttua sekä minkälaisin toimenpitein ja millaisella aikataululla muutos voitaisiin toteuttaa.

Työssä tutkittiin aiempia muutoksia muilla aloilla, jotka olivat televiestintä, energia, lento-liikenne ja rautatieliikenne. Työssä tunnistettiin merkittäviä tekijöitä, jotka vaikuttivat muutosten onnistumiseen. Nämä tekijät muutettiin toimenpide-ehdotuksiksi ja sijoitettiin aikajanalla vuodesta 2015 vuoteen 2025, jolloin ne muodostavat tiekartan henkilöliiken-teen muutoksen toteuttamiseen. Työn tulokset osoittavat, että muutos tulisi toteuttaa yhteistyössä kaikkien osallisten kesken, ja että lainsäädäntö ja sääntely tulisi tarkistaa nykyvaatimuksia vastaaviksi. Lisäksi kuntien käytännöt koskien liikenteen ostamista ja julkisen liikenteen tukemista tulisi muuttaa. Myös liikennepalveluiden tarjonta, kuten julkisen liikenteen lipunmyynti, tulisi järjestää uudelleen ja löytää toimijat uudenlaiselle markkinalle. Pilotteja tulisi toteuttaa jo alkuvaiheessa käytännön kokemuksen saamiseksi.

Tallennettuna: