Haku

Developing service innovations through experimentation with help of service prototyping space

QR-koodi

Developing service innovations through experimentation with help of service prototyping space

Palveluinnovaatioiden kehittäminen kokeilemalla ja palvelukokeilutilaa apuna käyttäen

Kokeilemalla kehittäminen on erityisen hyödyllistä, kun haetaan toimialoja haastavia innovaatioita. Osaaminen nopeiden palvelukokeilujen toteuttamiseen on vasta kehittymässä. Palvelusektorin innovaatiotoiminnassa kokeileminen ei ole vielä yhtä yleistä kuin tuote-, vuorovaikutus- ja ohjelmistokehityksessä. Tässä tutkimuksessa selvitetään, kuinka palveluinnovaatioita voidaan kehittää kokeilemalla. Tutkimus pohjautuu seuraaviin tutkimuskysymyksiin:. 1. Millainen prosessi ja millaiset tekniikat ja käytännöt tukevat uudenlaisten palvelutarjoomien kehittämistä?. 2. Miten palvelukokeilutila voisi tukea palvelutarjoomien kokeilemista? Missä tilanteissa ja miten tilaa kannattaisi hyödyntää?. Tutkimus koostuu kirjallisuus- ja toimintatutkimuksesta. Kirjallisuustutkimus kokoaa olemassa olevan näkemyksen siitä kuinka palveluja suunnitellaan ja kokeillaan. Palvelu määritellään kahden toimijan väliseksi iteratiiviseksi prosessiksi. Palveluja ei voi tuottaa kuten tuotteita. Yritys voi suunnitella ja valmistella ainoastaan palvelutarjooman, jonka avulla se tukee asiakkaan palveluprosessia ja asiakkaan omaa arvontuotantoa. Kokeileminen on keino tutkia, millaisen arvon ja kokemuksen asiakas palvelusta saa. Toimintatutkimuksessa toteutetaan kolme innovaatioprojektia sekä kehitetään palvelukokeilutilan konseptia. Kunkin projektin kohdalla tutkitaan millaista innovaatioprosessia hyödynnetään, millaisia palvelukokeilutekniikoita käytetään ja millaisia kokeilua tukevia käytäntöjä voidaan löytää. Kokeilutilan tarkoituksena on tarjota turvallinen ymparist6 nopeiden alkuvaiheen kokeilujen toteuttamiseen. Kokeilutilassa voidaan käyttää eri palvelukokeilumenetelmiä, kuten näyttelemistä. kuvakasikirjoitusta sekä palveluymparist6n rakentamista ja testausta. Kokeiluympäristöjen hyötyjen ja haittojen analysoimiseksi kokeiluja tehdään sekä palvelukokeilutilassa että oikeassa palveluympäristössä. Tutkimuksen tuloksissa esitellään kokeilemalla kehittämisen prosessimalli, jonka tueksi on kehitetty työkalu helpottamaan kokeilumenetelmien valitsemista erilaisiin kokeilutarpeisiin. Kokeilemalla kehittämistä tukevia käytäntöjä ovat esimerkiksi kokeilun takarajan määrittäminen, selkeän hypoteesin luominen. tavoitteen rajaaminen. rinnakkainen kokeileminen sekä analysoiva dokumentointi. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi tilannetta, joissa palvelukokeilutila tukee innovaatioprosessia. Ennen kaikkea kokeilutilan tarkoituksena on auttaa suunnittelijaa määrittelemään paras arvaus siitä, miten palvelu toimii, jotta palvelukokemuksen ja arvontuotannon varmistamiseksi tarvittava kokeilu reaaliympäristössä olisi helpompaa.

Tallennettuna: