Haku

Huvia, hyötyä vai työtä? Kuluttajatutkimus vesistöistä saatavan tiedon tuottamisesta ja hyödyntämisestä

QR-koodi

Huvia, hyötyä vai työtä? Kuluttajatutkimus vesistöistä saatavan tiedon tuottamisesta ja hyödyntämisestä

Suomessa vesistöistä saatavan tiedon kerääminen on ollut vahvasti julkisten organisaatioiden varassa. Vähenevät resurssit kuitenkin pakottavat etsimään uudenlaisia kustannustehokkaita tapoja tuottaa vesistötietoa. Eräänä vaihtoehtona on esitetty kansalaisten vapaaehtoistyön ja kansalaishavainnoinnin organisoimista ja hyödyntämistä nykyistä tehokkaammin.

Jotta kansalaisten vapaaehtoisuuteen perustuva toiminta voisi tulevaisuudessa olla osa palvelujärjestelmää, tarvitaan lisää ymmärrystä siitä mikä ihmisiä vapaaehtoisessa vesistötoiminnassa motivoi, millaisia kokemuksia heillä tämän hetkisestä toiminnasta on sekä millaiset tekijät estävät heidän osallistumistaan toimintaan.

Pohjaa tälle ymmärrykselle luotiin Tekesin Vesi-ohjelmaan kuuluvan VETCombo-hankkeen (2011-2013) puitteissa keväällä 2012 toteutetulla kuluttajakyselyllä. Kyselyn tavoitteena oli vapaaehtoiseen vesistötoimintaan osallistumisen syiden ja esteiden tärkeyden kartoittamisen lisäksi tunnistaa vapaaehtoiseen vesistötoimintaan osallistuvien ihmisten keskuudesta toisistaan poikkeavia kuluttajaryhmiä. Kuluttajaryhmät muodostettiin faktori- ja ryhmittelyanalyysien avulla. Ryhmittelyn perustana käytettiin toimintaan motivoivia tekijöitä sekä kokemuksia toimintaan osallistumisesta. Kyselytutkimuksen tulokset esitellään tässä raportissa.

Tallennettuna: