Haku

Rusmedelsförebyggande arbete i nordiska skolor : En systematisk översikt

QR-koodi

Rusmedelsförebyggande arbete i nordiska skolor : En systematisk översikt

Substance use prevention in Nordic schools : A systematic review

Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att belysa kunskapsläget gällande rusmedelsförebyggande arbete i skolan i de nordiska länderna. Följande frågeställningar besvaras i studien: Hurudana studier med fokus på rusmedelsförebyggande arbete i den nordiska skolkontexten har utförts? Hurudana resultat kring det rusmedelsförebyggande arbetets utförande eller effekter framkommer i studierna? Studien följde riktlinjer för systematiska översikters utförande och rapportering beskrivna av JBI och PRISMA. Litteratursökningar utfördes i fem vetenskapliga databaser och artiklarna som inkluderades valdes ut i enlighet med tydliga inklusions- och exklusionskriterier.

Sju utförda interventionsstudier, två studieprotokoll och tre intervjustudier inkluderades i översikten. I denna forskning konstaterades att det är viktigt att inkludera eleven i det rusmedelsförebyggande arbetet i skolan och att utgå ifrån ett elevcentrerat undervisningssätt. Resultatet visade också att den önskade effekten för interventionsstudierna inte alltid uppnås och många faktorer spelar roll för det rusmedelsförebyggande arbetet i skolan. Dessa faktorer omfattar till exempel familjens betydelse i förhållande till skolans arbete, det intersektionella samarbetet kring rusmedelsförebyggande och kopplingarna mellan rusmedelsanvändning och ungas psykiska hälsa. Resultatet visade att det finns en kunskapslucka gällande forskning inom detta område i de nordiska länderna och därför uppmuntrar studiens resultat till vidare forskning och utvecklandet av rusmedelsförebyggande program.

Tallennettuna: