Haku

Digital kalender i skolan : Ibruktagandet och hur lärarnas användning påverkas av omgivningen

QR-koodi

Digital kalender i skolan : Ibruktagandet och hur lärarnas användning påverkas av omgivningen

Syftet med avhandlingen är att ur ett sociomateriellt perspektiv ta reda på hur en digital kalender kan omforma arbetsdagen, men också privatlivet, genom att alltid vara närvarande. Mer specifikt betyder det att avhandlingen undersöker hur lärarna upplever användningen av den digitala kalendern beroende på den sociomateriella omgivningen de har. Mycket tyder på att det finns ett tomrum när det gäller forskning kring digitala arbetssätt som lärarna och personalen använder sinsemellan, och det är det tomrummet som denna avhandling försöker fylla. Med digital kalender syftar jag i denna avhandling till Googles kalenderfunktion. Valet att fokusera på Googles kalenderfunktion baseras på att skolan som fungerar som utgångspunkt i denna undersökning använder sig av den. Undersökningens resultat går dock även att tillämpa på andra digitala kalendertjänster och inte enbart på Googles variant. De övergripande forskningsfrågorna är: 1. Har användningen av den digitala kalendern format tid och rum i skolan? 2. Hur formar relationen mellan huvudaktörerna (lärare och digital kalender) den omgivning de befinner sig i? Undersökningen är av kvalitativt slag och Actor network theory (ANT) utgör forskningsmetod. Som datainsamlingsmetod används intervjuer och materialet är insamlat under tre individuella intervjuer med lärare från en skola i Svenskfinland. Intervjuerna är av semistrukturerad karaktär och har spelats in och transkriberats. Informanterna i denna undersökning är tre lärare med olika lång erfarenhet ute på fältet men de har även olika ansvarsroller kring de digitala arbetssätten i skolan. De valdes ut på grund av sina olika utgångspunkter i syfte att få fram olika syner på ett arbetssätt som de alla använder. ANT kan inte ge definitiva svar på frågor och därmed inte heller svara på avhandlingens forskningsfrågor definitivt. Det som ANT dock kan göra är att erbjuda verktyg för förståelsen av hur nätverken och relationerna mellan aktörerna påverkas och ändras. Intervjuerna jämförs med tidigare forskning och strävan är att ge en fördjupad syn på och bredare uppfattning om hur en digital kalender kan förändra arbetsvardagen för lärarna. Det man kan se och tolka med hjälp av ANT är att en introduktion av den digitala kalendern omformar hur man ser på skolan som rum och hur arbetstiden används i skolan. Men även frågor som skolornas digitala utrustning och vilka krav på utrustningen som digitalisering lägger på både skolan och de anställda i skolan lyfts fram.

Tallennettuna: