Haku

Tålamod och motivation : En flermetodsstudie av elevers tålamod och motivation i slöjdundervisningen

QR-koodi

Tålamod och motivation : En flermetodsstudie av elevers tålamod och motivation i slöjdundervisningen

Tålamod är en viktig egenskap både i vardag, och i olika lärandesammanhang. I slöjdundervisningen är tålamodet speciellt viktigt för att kunna ta sig tiden att arbeta med, och kunna uthärda ett krävande slöjdarbete. En annan viktig faktor relaterat till tålamodet är motivationen till att utföra ett arbete. Syftet med denna avhandling är att undersöka hur elever i årskurs 7–9 ser på sitt eget tålamod och sin motivation samt deras uppfattningar om hur tålamodet och motivationen påverkar deras prestationer i slöjdämnet. Syftet har studerats utgående från följande forskningsfrågor: Hur upplever elever sitt eget tålamod Hur upplever elever sin egen motivation Vilka uppfattningar har elever om tålamodets inverkan på prestationer i slöjden Vilka uppfattningar har elever om motivationens inverkan på prestationer i slöjden Vilka möjligheter till aktiv tålamodsutveckling finns i slöjdundervisningen Forskningsfrågorna omarbetades till en enkät med flervals- och öppna frågor som elever fick svara på i början av en slöjdlektion. Totalt 60 elever från en finlandssvensk högstadieskola svarade på enkäten. Svaren visade att elever anser sig själva både medelstarkt tålmodiga och motiverade till att arbeta i slöjden. Det tydligaste resultatet som framkom vara att elever har en mycket stark inre motivation och en betydligt svagare yttre motivation när det kommer till att arbeta med slöjduppgifter. Resultatet till den femte forskningsfrågan kunde tolkas ur svaren på de föregående forskningsfrågorna. Aktiv tålamodsövning sker när man under en längre tid utsätter sig själv för noggranna och koncentrationskrävande aktiviteter.

Tallennettuna: