Luovuuden jäljillä - ideointia, suunnittelua ja leimasinpainantaa
Luovuuden jäljillä - ideointia, suunnittelua ja leimasinpainantaa
Oppimateriaali
Kaasalainen, Eveliina, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
; Tapio, Anu, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
Luotu: 11.5.2022, Muokattu: 12.5.2022
Sisältö
- Luovuuden jäljillä - ideointia, suunnittelua ja leimasinpainantaa (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Luovuuden jäljillä - ideointia, suunnittelua ja leimasinpainantaa on kokonaisen käsityöprosessin hengessä luotu oppimateriaalipaketti. Tarkoituksena on tutustua kankaankuvointiin leimasinpainannan avulla. Kokonaiseen käsityöprosessiin on otettu mukaan erilaisia ideoinnin, suunnittelun sekä valmistuksen tehtäviä, jotka johdattavat tekijän inspiroitumiseen, kokeiluun ja luovuuteen. Sivustolta löytyy myös ripaus positiivista pedagogiikkaa. Materiaalista voi poimia joko yksittäisiä tehtäviä tai seurata valmista käsityöprosessipolkua! Tehtäviin on rakennettu kolme eri taitotasoa, jotka soveltuvat vasta-alkajille, kokeneille sekä edistyneille tekijöille. Materiaalia voi siis käyttää opettajat koulutusasteilla sekä kerho- ja harrastustoiminnassa. Materiaali soveltuu myös itsenäiseen työhön leimasinpainannasta kiinnostuneille.
Inspiroivia työskentelyhetkiä!
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Asiantuntija tai ammattilainen Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Varhaiskasvatus Esiopetus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Ammatillinen koulutus TELMA, Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus VALMA, Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Opas Projekti Työkalu |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Käsityö |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonainen käsityöprosessi ja arvioimaan oppimistaan T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin T3 opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Luovuuden jäljillä - ideointia, suunnittelua ja leimasinpainantaa |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025276_5 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022
|
Julkaistu |
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu Kurssimateriaali Ohjeistus Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen Oppimiskokonaisuuden osa Ryhmätyö |
Saavutettavuus |
navigointi rakenteen avulla |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä