Pelien yhteisöllisyys ja etiikka
Pelien yhteisöllisyys ja etiikka
Pelaaminen on vuorovaikutteista ja yhteisöllistä toimintaa. Moninpeliä, lautapeliä tai roolipeliä pelatessa kaikki pelaajat viestivät toisilleen ja sitoutuvat noudattamaan pelin sääntöjä. Näin pelaaminen on hauskaa ja reilua. Kun sama porukka pelaa pitkään yhdessä, heille muodostuu omia sisäisiä sääntöjä tai tapoja pelata pelejä. Yksin pelatessaan pelaaja mukautuu pelinkehittäjän asettamiin sääntöihin ja toimii vuorovaikutuksessa pelinkehittäjän luomaien rajoitusten ja mahdollisuuksien puitteissa.
Pelaamiseen ja peleissä tapahtuvaan viestintään liittyy monia hyväksyttyjä ja kiellettyjä käytäntöjä. Kommunikointi, yhteistyö ja kilpailu muiden pelaajien kanssa on tärkeä osa kokemusta. Ne rakentavat yhteishenkeä ja onnistumisen sekä saavutuksen tunteita. Huijaaminen koetaan huonoksi asiaksi, koska se antaa usein etua huijarille. Epäreilu pelaaja ei pärjää omilla taidoillaan ja voi haluta tietoisesti häiriköidä peliyhteisön rauhaa sääntöjä rikkomalla. Peliyhteisöille on usein kirjoittamattomat eettiset säännöt, jotka säätelevät niiden toimintaa. Myös pelien sisältöihin liittyy usein eettisesti vaikeita kysymyksiä.
Esimerkkejä peliyhteisöistä
Pelejä on pelattu jo kauan ennen internet-aikaa ja pelien ympärille on muodostunut pelaajayhteisöjä. Esimerkiksi shakkia on pelattu kirjepostin välityksellä vuosisatoja. 1900-luvun loppupuolella pelattiin myös erityisiä postipelejä, joissa pelaajat lähettivät siirtonsa postitse pelinjohtajalle. Postipelien ympärille muodostui nopeasti aktiivinen pelaajayhteisö, joka soitteli toisilleen puhelimitse, kirjoitti kirjeitä pelihahmojensa nimissä ja tapasi myös kasvotusten. Suomessa suosittu postipeli oli esimerkiksi antiikin Kreikkaan sijoittunut Olympos.
Kotitietokoneiden yleistymisen myötä pelejä pelattiin myös LAN-tapahtumissa, joissa pelaajat raahasivat tietokoneitaan pelipaikalle ja kytkivät ne keskenään pelipaikan sisäiseen verkkoon. Nopea internetyhteys mullisti peliyhteisöt ja pelissä tapahtuvan viestinnän 2000-luvun alussa. Yksi 2010-luvun suosituimmista nettipeleistä on ollut Grand Theft Auto Online. Sen sisään on syntynyt mm. roolipeliyhteisöjä, joissa pelimaaimassa seikkaillaan sovittuun rooliin eläytymällä. Koska peliä ei ole tarkoitettu roolipelaamiseen, on pelaajayhteisö muuttanut tekniset rajoitteet kiinnostaviksi haasteiksi, ja sopinut yhdessä roolipelaamisen säännöistä. Säännöt korostavat rooliin eläytymistä kilpailun sijasta, mikä vaatii pelaajilta välillä myös tietoista häviämistä. GTA Online -roolipelaaminen onkin esimerkki tapauksesta, jossa yhteisön normit ovat syntyneet ajan kanssa pelatessa, mutta jotka on myöhemmin kirjattu ylös. Tämä helpottaa uusien jäsenten perehdyttämistä ja pelin pitämistä reiluna kaikille.
Tavoite:
Tehtäväpaketin tavoitteena on kehittää oppilaiden ymmärrystä viestinnästä digitaalisilla alustoilla, erityisesti pelien maailmoissa. Paketti käsittelee erilaisia peliyhteisöjä sekä niiiden ympärille kehittyneitä viestintätapoja ja sääntöjä. Samalla se auttaa oppilaita ymmärtämään peleihin ja peliyhteisön liittyviä ongelmakohtia, kuten pelaamisen ja peliyhteisöissä toimimisen etiikkaa.
Oppiaineet
- Elämänkatsomustieto
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Etiikan perusteita
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Äidinkieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
- S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
Oppiaineet
- Elämänkatsomustieto
- Moduulit
- Minä ja yhteiskunta
- Tulevaisuus
- Moduulit
- Äidinkieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Moduulit
- Kieli- ja tekstitietoisuus
- Vuorovaikutus 1
- Vuorovaikutus 2
- Moduulit
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
Ammatillisen koulutuksen yhteiset tutkinnon osat
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
-
Tutustu aineistopaketin kuviin. Millaisia erilaisia pelaajayhteisöjä löydät niistä? Oletko koskaan kuulunut tai kuulutko peliyhteisöön? Pohdi millaisia sääntöjä peliyhteisössä toimimiseen voi liittyä? Millaisia "kirjoittamattomia sääntöjä" peliyhteisössä voi olla? Miksi ne ovat olemassa?
-
Tutki paketissa esiintyviä pelejä. Millaisia pelaamiseen liittyviä sääntöjä muistat? Onko erilaisissa peleissä toistuvia sääntöjä? Millaisia ne ovat? Sääntelevätkö ne itse peliä vaiko ihmisten välistä kommunikointia?
-
Aineistopaketissa vilisee paljon peliyhteisöihin liittyviä termejä. Selvitä mitä ovat:
A. Lanit
B. Modit ja modaus
C. Bugi
D. MMORPG
E. Kirjeshakki
F. Postipelit
G. Discord -
Tutki paketin aineistoja ja pohdi peleissä huijaamista. Oletko koskaan huijannut peleissä tai rikkonut pelien sääntöjä? Miksi? Miten kanssapelaajat suhtautuivat huijaukseen? Miten sinä itse suhtaudut huijaamiseen ja huijareihin peleissä? Onko pelin sääntöjen rikkominen joskus hyväksyttävää? Millaisissa tilanteissa ja miksi?
-
Toisinaan pelien välittämät viestit tai peleissä tapahtuva viestintä ylittää soveliaisuuden ja hyväksyttävän käytöksen rajan. Tutustu pelin taustoihin "Suomen pelimuseon pelidokumentin kuvaukset" -aineiston avulla. Katso myös Inva-taxi -peliin liittyvä minidokumentti: https://youtu.be/0b-0ogUMPaI. Pohdi:
A. Millaisia ongelmia Inva-taxi peliin liittyy? Miksi luulet pelin olleen aikanaan niin laajalle levinnyt?
B. Minkälaisia ongelmallisia asioita tai ilmiöitä tämän päivän peleihin liittyy? Oletko joskus pelannut peliä, jonka olet kokenut ongelmalliseksi tai eettisesti kyseenalaiseksi? -
Millä tavoin tai minkä teknologioiden avulla voi viestiä muiden pelaajien kanssa
A. Pelin ulkopuolella?
B. Sisällä pelissä? -
Myös kirjastot lainaavat pelejä asiakkailleen. Hae Finnasta kotipaikkakuntasi tai lähipaikkakunnan kirjasto. Selvitä mitä videopelejä heillä on kokoelmissaan. Vinkki: voit rajata Finnan hakua aineistotyypeittäin.
-
Kuvittele olevasi pelihahmo pelissä, jossa ei ole chatti- tai viestittelymahdollisuutta. Millaisilla eleillä viestisit kaverillesi alla olevat asiat? Näytelkää eleet vuorotellen toisillenne siten, että toinen yrittää arvata mitä yrität eleelläsi viestiä. Vaihtoehtoisesti voitte tehdä tehtävän keksimällä viestejä vastaavan emojin ja piirtämällä sen kaverille.
A. Tule tänne!
B. Varo!
C. Keräännytään kaikki yhteen!
D. Voit luottaa minuun!
E. Tässä on jotain epäilyttävää!
F. Hauska juttu!
G. Nyt juhlitaan!
H. Pitää poistua koneelta, tulen kohta takaisin. -
Kuvittele osallistuvasi verkossa pelattavaan roolipeliin, jossa tavoitteena on eläytyä mahdollisimman vahvasti pelattavaan hahmoon. Millaista hahmoa sinä haluaisit pelata?