Haku

Eläytymismenetelmätutkimus kuudesluokkalaisten empatiasta kiusaamistilanteessa.

QR-koodi

Eläytymismenetelmätutkimus kuudesluokkalaisten empatiasta kiusaamistilanteessa.

Käsillä olevan laadullisen tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten moraalin ja siihen selkeästi liittyvän empatian tasoa. Tutkielman teoreettisena runkona on lasten moraalikehityksestä luodut teoriat, etupäässä Kohlbergin teoria. Lisäksi olen siteerannut Gilliganin ja Hoffmanin kannanottoja lapsen moraalikehityksestä. Tutkielman teoreettisessa osuudessa painotetaan lisäksi tutkimustietoa empatiasta.

Tutkielman tavoitteena on ollut myös sitoa aihe yhteiskunnalliseen kontekstiin. Se, millaisessa yhteiskunnassa elämme ja käymme koulua, vaikuttaa nähdäkseni merkittävästi siihen, millaista aikamme moraalikasvatus on. Yhteiskunnassa vallitsevat olosuhteet voivat ohjailla yhteiselämälle asetettuja vaatimuksia joko aivan suoraan esimerkiksi koulujen opetussuunnitelmien kautta tai sitten välillisesti yhteiskunnan perheille osoittaman tuen määrän ja laadun välityksellä.

Tutkielma toteutettiin eläytymismenetelmällä. Kuudesluokkalaiset kirjoittivat kahden erilaisen kehyskertomuksen johdattelemina tarinan, joissa tuli ilmi heidän ajatuksiaan kiusaamistilanteessa ja sen selvittämisessä. Toisessa kehyskertomuksessa kirjoittajia kehotettiin puuttumaan kiusaamistilanteeseen ja toisessa jättämään puuttumatta siihen. Ero kahden eri kehyskertomusvariaation välillä tuli selvimmin esille siinä, että puuttumattomuuskertomuksissa, joiksi nimitän niitä kertomuksia, joissa kirjoittajia kehotetaan jättämään puuttumatta kiusaamiseen, kirjoittajat toimivat useammin vastoin kehyskertomuksen antamia ohjeita ja puuttuivat kiusaamiseen.

Aineiston analyysi perustui etupäässä kirjoitelmien teemoitteluun, jossa kirjoitelmista poimittiin erilaisia piirteitä ja nimettiin ne tietyiksi teemoiksi. Teemojen esiintymistiheydestä vedettiin johtopäätökset kuudesluokkalaisten empatian ja moraalin tasosta. Teemojen esiintymisen perusteella rakennettiin vielä niin sanotut tyypilliset kertomukset, jotka sisältävät kirjoitelmissa useimmin esille tulleet teemat. Analyysin tulokset lapsen empatiasta ja moraalista sekä tyttöjen suuremmasta empaattisuudesta näyttävät tukevan aiheesta kirjoitettua teoriaa. Kirjoittajat osoittivat tarinoissaan tuntevansa melko paljon empatiaa kiusattua kohtaan, ja tytöt olivat empaattisempia kuin pojat.

Avainsanat: empatia, moraali, tunteet

Tallennettuna: