Sökning

Overview of Maritime Cybersecurity

QR-kod

Overview of Maritime Cybersecurity

The purpose of this thesis was to find out the state of cybersecurity in shipping. The main objective was to study what sort of networks are used onboard vessels and how secure they are. The second objective was to study Finnish officers’ IT skills and security awareness. Maritime IT legislation and guidelines from the IMO and classification societies are presented in this thesis. The vulnerabilities of various navigation devices are listed. The effect of onboard computers on vessel’s network are presented. IT education of seafarers in Finnish universities was investigated. The insurance coverages concerning cyberattacks, effect of automation on system security and the future development of maritime sector on cybersecurity were studied. Theory of both remote side and client side cyberthreats was researched. Network structures of two Finnish vessels were investigated for this thesis. The different devices in the network and IT practices of vessels are presented. A possible attack scenario against the first vessel’s network is described. Finnish officers’ IT skills were studied using a survey consisting of 26 questions. There was a total of 17 answers. The results were analysed in three categories: backgrounds, IT skills and security awareness. This thesis is partially incomplete as it was not possible to study the configurations of the vessels’ switches and firewalls. This subject should be studied further in the future. In general, the existing networks have potential to be secure but there is still room for improvement. The IT skills of the officers were better than initially expected but there were also some serious deficiencies. Training seafarers on cybersecurity should be made essential in the future. In addition, a concept of IT officer was considered in terms of education, skills and responsibilities.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kyberturvallisuuden tilaa merenkulussa. Päätavoitteena oli selvittää, millaisia tietoverkkoja aluksissa käytetään ja kuinka turvallisia ne ovat. Toisena tavoitteena oli selvittää suomalaisen päällystön tietoteknisen osaamisen taso sekä heidän ymmärryksensä tietoturvasta. Työssä esitellään merenkulun tietotekniikkaan liittyvää lainsäädäntöä sekä ohjeistusta niin IMO:lta kuin luokituslaitoksilta. Lisäksi käydään läpi eri navigointilaitteiden haavoittuvuuksia erilaisten ulkoisten uhkien osalta ja esitellään laivalla olevien tietokoneiden vaikutusta laivan sisäverkon turvallisuuteen. Työssä esitellään merenkulkijoiden tietoteknisen koulutuksen tasoa suomalaisissa ammattikorkeakouluissa. Lisäksi käydään läpi, miten nykyiset vakuutukset kattavat aluksen tietoturvavahingot, miten automaatio on vaikuttanut järjestelmien turvallisuuteen sekä miten merenkulku tulee kehittymään tulevaisuudessa ja miten näihin muutoksiin tulisi varautua tietoturvan osalta. Työssä perehdytään myös erilaisiin hyökkäyskeinoihin. Työssä tutkittiin kahden suomalaisen laivan tietoverkon rakennetta. Opinnäytetyössä esitellään, miten eri laitteet on kytketty verkkoon ja mitä toimenpiteitä on tehty kyberturvallisuuden parantamiseksi. Työssä esitellään myös mahdollinen hyökkäysskenaario toisen laivan verkkoon. Suomalaisen päällystön osaamista tutkittiin 26 kysymyksestä koostuvalla kyselyllä, johon vastasi yhteensä 17 henkilöä. Kyselyn analysointi jaettiin kolmeen osa-alueeseen: taustat, IT-osaaminen ja kyberturvallisuustietoisuus. Tutkimus jäi osittain vajaaksi, sillä tutkittujen alusten kytkinten ja palomuurien konfigurointia ei päästy tarkastelemaan. Aihe vaatisi lisäselvitystä. Yleisellä tasolla laivojen verkoilla on potentiaalia olla turvallisia, mutta kehitettävää on. Päällystön osaaminen ylitti alkuperäiset odotukset monin osin, mutta vakaviakin puutteita löydettiin. Tulevaisuudessa olisi järkevää ottaa kyberturvallisuuskoulutus osaksi merenkulkijoiden osaamista. Lisäksi esitellään konsepti IT-perämiehestä: mitä hänen koulutukseensa, osaamiseensa ja vastuihinsa kuuluisi.

Sparad: