Haku

Opas ja opasvideoita Uudenkaupungin terveyspalveluista

QR-koodi

Opas ja opasvideoita Uudenkaupungin terveyspalveluista

Nykyään tietoa on tarjolla paljon eikä sen hakeminen ja löytäminen ole aina helppoa. Myös tiedon saatavuus ja selkeys vaihtelee suuresti. Kun on kyse ihmisten terveydestä ja terveydenhuollon palveluista, on tärkeää saada ajantasaista, tarkkaa sekä selkeää tietoa ja opastusta siitä, mihin hakeutua. Erityisesti, kun kyseessä on henkilö, joka on muuttanut vieraaseen maahan, vieraaseen kaupunkiin, on tarve pelkistetylle ja selkokieliselle ohjeistukselle suuri. Samalla voi näillä kriteereillä palvella myös muita erityisryhmiä ja muita henkilöitä. Tavoitteena on parantaa asiakastyytyväisyyttä Uudenkaupungin terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden osalta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa sähköinen opas ja opasvideot Uudenkaupungin sairaalan ja terveyskeskuksen asiakkaiden käyttöön. Sähköisen oppaan on tarkoitus palvella Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöitä, sillä autotehtaalla työskentelee satoja ulkomaalaisia, jotka ovat muuttaneet työn perässä Uuteenkaupunkiin. Opas tuotetaan sekä suomen että englannin kielillä. Videoiden avulla tuetaan sähköistä opasta selkiyttämällä konkreettisesti terveyskeskuksen ilmoittautumiskäytäntöjä sekä kulkuväyliä. Videot ovat suomeksi ja niihin on tehty suomen- ja englanninkieliset tekstitykset parantamaan saavutettavuutta. Tietoa ja ideoita tarpeeseen keräsimme verkostopalaverin avulla, jossa oli edustajia Valmet Automotiven autotehtaalta sekä Vakka-Suomen sairaalasta. Työn keskivaiheilla näytimme videoiden alustavia versioita Vakka-Suomen sairaalan asiakasfoorumissa, josta saimme myös tietoa siitä, millaisille videoille, olisi eniten tarvetta asiakkaan näkökulmasta. Tutustuimme aiheestamme saatavilla olevaan teoriaan, mikä osoittautui paikoin haastavaksi, sillä opinnäytetyömme aihetta palvelevaa tietoperustaa oppaiden teosta ei juuri löytynyt. Tehtiin viisi opasvideota sekä sähköinen opas. Ne luovutettiin hyväksyttyinä toimeksiantajan käyttöön. Palaute opasvideosta ja oppaasta tuli vain toimeksiantajan edustajalta. Toimeksiantajan harkintaan jää, laittaako videot ja oppaan Vakka-Suomen sairaalan Youtube- kanavalle vai tulevatko videot esimerkiksi sairaalan facebook-sivuille. Toimeksiantajan tekninen edustaja myös tekee päätöksen oppaiden saavutettavuudesta ja otimme saavutettavuutta huomioon myös itse tuotoksissamme.

Tallennettuna: