Sökning

Silmästä silmään : pohdintaa animaatiohahmon silmän käytöstä

QR-kod

Silmästä silmään : pohdintaa animaatiohahmon silmän käytöstä

Käsittelen opinnäytetyössäni hahmon silmiä ja kuinka niitä voi hyödyntää animaatioelokuvassa. Silmistä on olemassa suuri määrä tietoa ja pohdiskelevalla käsittelyllä pyrin selkeyttämään tiedon animaatioalan näkökulmaan sopivaksi. Aluksi käsittelen silmien merkitystä ja niillä kommunikointia. Silmillä kommunikointi on meille aikojen saatossa kehittynyt vahvoja emotionaalisia viestejä sisältävä kommunikointikeino. Ihmissilmät ja kasvot ovat kuin luotu keskustelemaan keskenään. Animaatiohahmon silmiä hyväksi käyttämällä voi tehdä hahmosta uskottavamman ja kertoa ohjaajan haluamia viestejä katsojalle.

Animaatiossa silmä rakentuu monista ominaisuuksista. Näistä ominaisuuksista tärkeimmiksi nostan liikkeen, muodon ja materiaalin sekä valon. Hahmon silmä valinnoilla rakennusvaiheessa luodaan hahmolle luonne ja edellytykset katsojalle kommunikointiin. Seuraavaksi pohdin opinnäytetyössäni katsetta ja ilmeitä hahmon silmien kannalta. Katse on elävän olion suuntaama visuaalinen huomio kohteeseen. Katseen liikkeillä liikutetaan katsojan katsetta, syvennetään katsojan ja hahmon suhdetta, kerrotaan hahmojen välisistä suhteista ja näytetään hahmon sisäisiä liikkeitä. Kerron myös kuinka hahmon ilmeiden, itkun ja katsojan empatian avulla voidaan viestiä tunteita ja saada myös katsoja tuntemaan niitä. Viimeisessä kappaleessa pohdin kuinka eläinhahmoilla käytetään usein ihmismäisiä silmiä. Vaikka se antaa paljon silmillä kommunikoinnille, muuttuu hahmo samalla eläimestä ihmiseksi. Mielikuvituksella, luonnontieteiden ja oikeiden ihmisten avulla voidaan hahmon silmästä luoda informatiivinen osa elokuvaa.

My thesis deals with character’s eyes and how animation makers can use them to convey messages and meanings in their films. There is vast amount of eye knowledge in the world. I try to limit that amount by pondering facts in animation field’s point of view. Eye communication has developed to express strong emotional messages. Human eyes and faces are built to talk to each other’s and so should animation character’s eyes do. It is maker’s choice to decide volume, method and style of talking, but yet eyes are never neutral. With characters eyes one can lie, listen or smile. Gaze is all about visual attention that is focused to an object. By moving the gaze of character one can move viewer’s gaze, deepen the relationship between two characters, or the viewer and the character, and show characters internal movements. With expressions and eye actions viewer’s empathy can be evoked and she/he can even feel what character feels. It is common to use human eyes in animal characters. Thought it gives more communicational tools to play with, it also makes character to be more of a human in animal disguise, than a real animal. With a little imagination, pinch of a science and with hard work character eyes will become as effective to deliver messages as any other part of the film making.

Sparad: