Sökning

4-vuotiaiden lasten aistitiedon käsittelyn arviointi : Sensory Processing MeasureTM – Preschool -arviointimenetelmän soveltuvuus

QR-kod

4-vuotiaiden lasten aistitiedon käsittelyn arviointi : Sensory Processing MeasureTM – Preschool -arviointimenetelmän soveltuvuus

Yhdysvaltalainen Sensory Processing Measure – Preschool eli SPM-P on standardoitu arviointimenetelmä, jolla voidaan arvioida 2-5-vuotiaiden lasten aistitiedon käsittelyä, osallistumista ja sosiaalisia taitoja sekä lapsen kykyä oivaltaa ja suunnitella toimintaa. SPM-P koostuu kodin ja päivähoidon kyselylomakkeesta, joissa molemmissa on 75 väittämää. Lapsen aistitiedon käsittelyn kehittyminen on yhteydessä arjen toiminnoista suoriutumiseen, joten sen tarkka arvioiminen on tärkeää.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia SPM-P-arviointimenetelmän soveltuvuutta 4 v 0 kk - 4 v 11 kk ikäisille suomalaislapsille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, soveltuvatko SPM-P-arviointimenetelmän amerikkalaiset 3-5-vuotiaiden viitearvot suomalaisten 4-vuotiaiden lasten arviointiin. Teoreettinen viitekehys perustelee aistitiedon käsittelyn arvioinnin merkitystä avaamalla sen neurofysiologisia perusteita ja Sensorisen integraation teoriaa sekä kertoo, miksi on tärkeää huomioida kulttuurinen validiteetti arviointimenetelmän soveltuvuuden tutkimisessa.

Tutkimukseen osallistuvat huoltajat saivat SPM-P-kyselylomakkeet kotiin ja päivähoitopaikkoihin täytettäväksi Kaarinan ja Rovaniemen lastenneuvoloiden kautta keväällä 2016. Tutkimusjoukon muodosti 24 perhettä, joissa oli 4-vuotias lapsi. Kerätty aineisto käsiteltiin kvantitatiivisin menetelmin toimeksiantajan Hogrefe Psykologien Kustannus Oy:n toimesta.

Tarkempia viitearvoja ei pystytty laskemaan pienen aineistokoon vuoksi, mutta tutkimuksessa havaittiin, että 4-vuotiaat suomalaislapset saivat systemaattisesti hieman korkeampia pistemääriä lähes kaikilla SPM-P-arviointimenetelmän osa-alueilla verrattuna yhdysvaltalaisaineistoon sekä kodin että päivähoidon kyselylomakkeissa. Tuloksista havaittiin myös, että kodin ja päivähoidon lomakkeet korreloivat hyvin keskenään, lukuun ottamatta Osallistumisen ja sosiaalisten taitojen (SOC) osa-aluetta. Kummankin lomakkeen kaikki osa-alueet asettuivat SPM-P-arviointimenetelmän profiililomakkeilla tyypillisen käyttäytymisen osa-alueelle. Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että SPM-P-arviointimenetelmä soveltuu 4-vuotiaiden suomalaislasten arviointiin.

Sensory Processing Measure – Preschool (SPM-P), originated from the United States, is a standardized evaluation method which can be used to assess 2-5-year-old children’s sensory processing skills, social and participation skills, and the child’s ability for ideation and planning. SMP-P consists of two forms; one for home and the other for daycare and the both forms have 75 claims. As children's developing sensory processing skills are connected to managing in activities of daily living, it is necessary to form accurate assessment of said skills.

The purpose of this bachelor’s thesis was to examine the suitability of SMP-P for Finnish children aged between 4 years 0 months - 4 years 11 months. The aim of the research was to study, whether the American 3 to 5-year old’s reference standards apply to Finnish 4-year-old children. Theoretical framework of the thesis explains the importance of evaluation of sensory processing by covering its neurophysiological basis and Sensory Integration as the therapeutic framework, and also explains the importance of taking cultural validity into account when studying the suitability of assessment methods for children.

The families participating in the study received their SPM-P forms from local child health clinics in Kaarina and Rovaniemi, to be filled out at home and in daycare. The study population consisted of 24 families with a 4-year-old child. The collected material was analyzed quantitatively by Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.

Due to the small study population, precise reference standards could not be calculated, but the study found that Finnish 4-year-olds received slightly higher scores in both forms in almost all the sections of the SPM-P Questionnaire systematically compared to American children. Both forms correlated well with each other, apart from the Participation and social skills section. All the sections of the SPM-P profile forms were set in the typical behavior area. Based on these findings, it seems that SPM-P Questionnaire is suitable in the evaluation of Finnish 4-year-olds.

Sparad: