Sökning

NHL-seurat ja Twitter : sosiaalinen media brändityökaluna eri näkökulmista tarkastellen

QR-kod

NHL-seurat ja Twitter : sosiaalinen media brändityökaluna eri näkökulmista tarkastellen

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Pohjois-Amerikan jääkiekkoliiga NHL:n joukkueet ylläpitävät Twitter-tilejään. Joukkueita vertailussa oli neljä, joista kaksi olivat katsojaprosentin perusteella seuratuimpia joukkueita. Kaksi joukkuetta oli katsojaprosentin perusteella vähiten seurattuja joukkueita.

Teoriaosuudessa käsitellään brändäystä ja sosiaalista mediaa brändin rakentamisessa ja markkinoinnissa. Lisäksi tutkimuksessa käytetyt kategoriat käsitellään teorian avulla, jotta saatiin kokonaisvaltainen kuva, mitä ne pitävät sisällään.

Työssä tarkasteltiin kaikki materiaali jonka seurat jakoivat Twitterin kautta valikoidun ajanjakson aikana. Materiaali luokiteltiin viiteen eri luokkaan jotka olivat tapahtumat ja uutiset, sitouttaminen, kaupallisuus, luovuus ja yhteiskuntavastuu. Tämän avulla voitiin päätellä mihin tarkoitukseen kukin joukkue Twitteriä käyttää.

Tuloksia analysoidessa voidaan huomata, että Twitteriä käytetään erityisesti ottelutapahtumien kerrontaan ja uutisointiin. Toisena merkittävänä havaintona voidaan pitää sitä, mitä eroa sitouttamisessa oli katsojaprosentin parhaassa päässä, verrattuna joukkueisiin joilla oli vaikeuksia saada yleisöä tapahtumiin. Sitouttamista pidetään kuitenkin yhtenä tärkeimpänä asiana sosiaalisessa mediassa. Teoriassa näin pitääkin olla, mutta nyt se voidaan näyttää toteen.

Kaiken kaikkiaan joukkueiden jakamasta materiaalista oli pääteltävissä miten he käyttävät Twitteriä ja mitä he haluavat viestittää seuraajilleen ja faneilleen.

The topic of this thesis was to figure out how teams in North-American major ice hockey league NHL use Twitter on daily basis. There were four teams in comparison. Two teams that had the best audience attendance percent and two teams that had the lowest percent of audience.

The theoretical part is about branding and how to use social media as a tool in branding and marketing. Also the categories in research are elaborated through theory in order to get comprehensive picture what they really mean.

The research material of this thesis is everything that the teams shared through Twitter in specific period of time. The material was categorized in five different classes, which were events and news, engagement, commercialization, creativity and corporate social responsibility. This way we got more clear understanding how each team uses their Twitter.

By analyzing the results, we discovered that Twitter is used mainly for sharing gameday material and news. Another major discovery was the difference in engagement between teams that had high audience attendance to those that had problems to get people in their events. Engagement is considered as the most important thing to do in social media. In theory this is pretty obvious but now it’s proved by research.

Overall the material the teams shared was enough to get understanding how they use Twitter and what they want to give to their followers and fans.

Sparad: