Sökning

Valvontajärjestelmän suunnittelu asiantuntijaorganisaatiossa

QR-kod

Valvontajärjestelmän suunnittelu asiantuntijaorganisaatiossa

Tavoitteena oli luoda perusteet valvontajärjestelmän käyttöönotolle asiantuntijaorganisaatiossa. Valvontajärjestelmän avulla tavoite on vähentää häiriöitä ja kyetä ennakoimaan niitä sekä nopeuttaa viankorjausta. Toimivalla valvontajärjestelmällä voidaan löytää heikkouksia palveluissa ja komponenteissa sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä havaitsemalla ongelmat mahdollisesti jo ennen asiakasta. Opinnäytetyön yhteydessä ei luotu valvontajärjestelmää vaan tehtiin edellytyksiä sen luomiselle. Opinnäytetyötyyppi oli toiminnallinen ja sisälsi työelämään liittyvää suunnittelu- ja selvitystyötä.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tärkeimmät tehtävät, jotka tulee organisaatiossa tehdä ennen valvontajärjestelmän käyttöönottoa. Tarkoitukseen kuului myös saada käsitys siitä, mitä valvontajärjestelmältä vaaditaan sekä kartoittaa hieman minkälaisia valvontajärjestelmiä on olemassa. Valvontajärjestelmien soveltuvuutta tutkittiin vertailemalla muutamaa tunnettua ohjelmistoa erilaisten valvontaan liittyvien ominaisuuksien osalta. Opinnäytetyön annettua perusteet valvontajärjestelmän käyttöönotolle suunniteltiin tiekartta jatkokehitykselle.

Valvontajärjestelmien vertailuun valikoitui muutama hyvä ohjelmisto, ja valinnat perustuivat sekä muutamien asiantuntijoiden kokemuksiin että Internet-hakuihin. Tällä tavalla ei saada välttämättä parasta mahdollista lopputulosta, vaan kokemuksia pitäisi kysyä suuremmalta joukolta asiantuntijoita tai peilata valintaa jo aiemmin aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Valvontajärjestelmien koeluontoinen asennus olisi tuonut myös paljon lisätietoa järjestelmien soveltuvuudesta ja ennen kaikkea toimivuudesta, mutta valitettavasti testiasennuksen toteutus ei ollut tällä kertaa mahdollista.

The aim of the thesis was to create the basis for the introduction of a monitoring system in an expert organization. The eventual goal is to use the monitoring system to reduce and anticipate disturbances and speed up troubleshooting. A functioning monitoring system can be used to identify weaknesses in services and components and to improve customer satisfaction by detecting problems potentially before the customer. In connection with the thesis, no monitoring system was created, but conditions were created for its creation. The thesis type was functional and included planning and study work related to working life.

The main tasks of what should be done in the organization before the introduction of the monitoring system and what is required of the monitoring system were clarified in the thesis. The suitability of the monitoring systems was examined by comparing a few well-known software for different monitoring-related capabilities.

The selection of the compared software was based on the experience of both a few experts and Internet searches. Experimental installation of monitoring systems would have provided much additional information about the suitability and, above all, functionality of the systems, but unfortunately test installation was not possible.

Sparad: