Sökning

Mahdollisuuksia-opinnäytetyökonsertti : muinaiskiinalainen I Ching ja Per Nørgård monitaiteellisen lyömäsoitinkonsertin keskiössä

QR-kod

Mahdollisuuksia-opinnäytetyökonsertti : muinaiskiinalainen I Ching ja Per Nørgård monitaiteellisen lyömäsoitinkonsertin keskiössä

Tämä opinnäytetyö käsittelee opinnäytetyökonserttiani, jonka keskiössä on tanskalaisen säveltäjän Per Nørgårdin I Ching -teoksen kolmas osa ”The gentle, the penetrating”. Opinnäytetyö koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osuudesta, joista taiteellisen osuuden toteutin ”Mahdollisuuksia” -nimisenä konserttina, jossa lyömäsoitinmusiikki, äänisuunnittelu ja valot yhdistyivät monitaiteelliseksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyökonsertin tallenne löytyy Tampereen konservatorion kirjastosta.

Kirjallinen osuus taustoittaa Per Nørgårdin maailmankatsomusta hänen sävellystyönsä taustalla keskittyen I Ching -teoksen kannalta keskeisiin aspekteihin ja ajanjaksoihin. Koska Per Nørgårdin I Ching -teos pohjautuu muinaiskiinalaiseen I Ching -oraakkelikirjaan, esittelen kirjan syntyhistoriaa ja rakennetta.

”Mahdollisuuksia”-konsertissani Nørgårdin teoksen ympärille valikoituivat John Cagen Improvisation for Frame Drum with or without Jingles sekä Arvo Pärtin Spiegel im Spiegel, jonka sovitin marimballe, pianolle ja crotaleksille.

Taiteellisen osuuden kokoavassa raportissa pohdin konsertin yleisen analyysin lisäksi rooleja ja haasteita, joita kohtasin suunnitellessani, valmistaessani ja toteuttaessani konserttiani. Tämän lisäksi keskityn pohtimaan konserttini pääteoksen eli Nørgårdin kappaleen kanssa läpikäymääni prosessia valmistelusta ja harjoittelusta aina sen esittämiseen saakka kuten myös sitä, mitä kaikkea uutta olen opinnäytetyöprosessin aikana oppinut.

Haluan opinnäytetyölläni tarjota lyömäsoittajalle, joka aikoo soittaa Per Nør-gårdin I Ching -teoksen tai sen osia, taustamateriaalia taiteellisen työskentelyn tueksi. Opinnäytetyö tarjoaa samalla myös kenelle tahansa katsauksen muinaiskiinalaiseen I Ching -kirjaan ja säveltäjä Per Nørgårdin sävellystyön taustalla oleviin vaikutteisiin ja erilaisiin tapoihin tarkastella maailmaa.

This study deals with my graduate concert, biasing on the third movement (titled ‘The gentle and the penetrating’) of the composition ‘I Ching’ by Danish composer Per Nørgård. The study consists of artistic and literal parts, the artistic side of which I made as a concert called “Mahdollisuuksia” (‘Options’) in which percussion music, audio design together with illuminations were combined as a polyartistical entity. An audiovisual documentary of that concert is to be found at the library of Tampere Conservatory.

The literal part of this study gives background information on Per Nørgård’s world view related to his main aspects and time periods during the composition process of ‘I Ching’.

Since Per Nørgård’s work ‘I Ching’ is based on ancient Chinese oracle writ-ings of the same name, I have included a short introduction of history and structure of that written work.

In addition to Nørgård, the other works in my “Mahdollisuuksia” concert were ‘Improvisation for Frame Drum with or without Jingles’ by John Cage, and ‘Spiegel im Spiegel’ by Arvo Pärt, the latter of which I arranged for marimba, piano and crotales.

In the report concerning the artistic part, in addition to general analysis, I discuss the various roles and challenges I encountered during planning, prepara-tion and realization processes of my concert. The focus of my discussion, however, is on Nørgård’ composition, the main work in my concert and the processes related to its preparation, rehearsing and performing, as well as to everything I personally have learned during these processes.

It is my wish that this study of mine may support and encourage percussionists planning to play Nørgård’s ‘I Ching’ (or some movements of it) by giving some background material related to it. This study, hopefully, also gives an overview of the ancient Chinese book ‘I Ching’ and its influences to Per Nørgård in his compositional work, as well as to various ways to experience the world to anyone interested.

Sparad: