Sökning

Tilitoimiston auktorisointi

QR-kod

Tilitoimiston auktorisointi

Tilitoimistoala on muuttunut ajan ja teknologian kehityksen myötä. Sähköinen taloushallinto on nykypäivää ja sen myötä kirjanpitäjien työnkuva on hiljalleen muuttunut. Suomessa tilitoimistoalaa ei kuitenkaan toistaiseksi ole säädelty muutoin kuin Suomen Taloushallintoliitto ry:n suorittamalla tarkastustoiminnalla. Tarkastuksen hyväksytysti läpäissyt tilitoimisto pääsee auktorisoitujen tilitoimistojen joukkoon, mikä tarkoittaa eräänlaista laatutakuuta.

Suomen Taloushallintoliitto ry on määritellyt tietyt jäsenkriteerit, jotka tilitoimiston täytyy täyttää toimiakseen auk-torisoituna. Tilitoimiston täytyy muun muassa toimia vähintään kaksi vuotta, toiminnan täytyy olla luotettavaa ja vakavaraista, työntekijänä täytyy olla vähintään yksi KLT-tutkinnon omaava sekä tilitoimiston täytyy noudattaa hyvää tilitoimistotapaa ja alistua Suomen Taloushallintoliitto ry:n järjestämään tarkastus- ja valvontatoimintaan. Suomen Taloushallintoliitto ry on kehittänyt jäsentoimistoilleen useita ohjeistuksia, joiden avulla pyritään takaamaan laatua ja ammattimaisuutta. Tärkeimpänä ohjenuorana toimivat TAL-STA-ohjeistukset.

Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii tilitoimisto, joka aikoo vuoden 2015 lopussa hakea auktorisointia. Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä yleisesti tilitoimistoalaan, sähköiseen taloushallintoon ja sen prosesseihin sekä Suomen Taloushallintoliitto ry:n toimintaan, liiton määrittelemiin kriteereihin ja ohjeistuksiin. Teoriaosuutta peilataan opinnäytetyön toimeksiantajaan ja pyritään selvittämään toimeksiantajan edellytyksiä auktorisoinnille.

Lisäaineistona opinnäytetyön tekijä on havainnoinut toimeksiantajayritystä useita kertoja paikan päällä, jutellut yleisesti työntekijöiden kanssa ja haastatellut toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajaa. Liitetiedostona löytyy runko toimitusjohtajan haastattelulle. Lisäaineiston avulla selvitetään toimeksiantajan liiketoiminta, asiakas- ja henkilö-kunnan rakenne, liiketoiminnan prosessit sekä huomionarvoiset asiat auktorisointia ajatellen.

Opinnäytetyön lopussa on pohdintaosio, josta löytyy opinnäytetyön tekijän mietintöjä tilitoimistoalan muutoksesta, sähköisestä taloushallinnosta ja auktorisoinnista. Lisäksi tekijä on pohtinut ideoita mahdollisia jatkotutkimuksia varten.

Accounting services have changed over time and with technological progress. Electronic accounting is present day and consequently accountants’ job description has slowly changed. In Finland accounting services have so far not been regulated otherwise except for the Association of Finnish Accounting Firms by operating inspection activities. An accounting firm which successfully passes the audit will qualify as an authorised accounting firm, which means a kind of quality guarantee.

The Association of Finnish Accounting Firms has defined certain requirements for accounting firms in order to operate as an authorized accounting firm. The accounting firm must, among other things, have operated for at least two years, the operation must be reliable and solvent, at least one of the employees must have a KLT diploma as well as the accounting firm must follow good practices for accounting firms and submit to the inspection and surveillance activities of the Association of Finnish Accounting Firms. The Association of Finnish Accounting has developed guidelines for their members to ensure high quality and professionalism. The most important guideline for operating is the TAL-STA industry standard.

The commissioner of this thesis is an accounting firm, which will apply for an authorization process at the end of 2015. The purpose of this thesis is to study the general accounting service sector, electronic accounting and its processes, as well as activities of the Association of Finnish Accounting Firms and their defined criteria and guidelines. The theory part of this thesis is explicated in view of the client and it examines the conditions for authorization of the client.

The author of this thesis has observed the client several times, talked generally with the workers and interviewed the managing director of the client. The interview frame for the managing director can be found appended to the end of this thesis as an attachment. By means of the additional material the study clarifies the business of the client, the structure of the customers and personnel, different kind of business processes and significant factors for authorization.

At the end of this thesis a discussion section is included where the author of this thesis ponders the changes of accounting firms in the field, the electronic accounting and the authorization process. Additionally the author has discussed ideas for possible further investigations.

Sparad: