Sökning

Yläkouluikäisten käsityksiä homoseksuaalisuudesta ja sen opetuksesta

QR-kod

Yläkouluikäisten käsityksiä homoseksuaalisuudesta ja sen opetuksesta

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Porin suomalaisen yhteislyseon koulun kahdeksasluokkalaisten nuorten ajatuksia ja käsityksiä homoseksuaalisuudesta. Kyselyyn vastanneet nuoret olivat iältään 14–15 –vuotiaita ja kahdeksannella vuosikurssilla heitä opiskelee kaikkiaan 78 nuorta. Tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla, pitääkö koulujen seksuaalikasvatusta jollain tavalla kehittää sisällöltään. Kyselyyn vastasi 51 oppilasta vastausprosentin ollessa 65%. Tutkimusaineisto kerättiin syyskuussa 2012 kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Vastaukset analysoitiin SPSS -tilastointiohjelmalla. Kun opinnäytetyö oli raportoitu, selvisi, että yksi neljästä kohderyhmäluokasta oli englanninkielinen. Nämä poisjääneet vastaajat ovat voineet vaikuttaa vastausprosenttiin.

Nuoret suhtautuvat homoseksuaalisuuteen positiivisesti. Normaaliksi homoseksuaalisuuden luokitteli 33 (65%) vastanneista. Homoseksuaalisuutta omassa elämässään olivat kohdanneet 45 (88%) vastaajaa. Vastaajista 26 (51%) oli sitä mieltä, että homoseksuaalisuudesta on helppoa tai osittain helppoa puhua. Koulussa homoseksuaalisuudesta oli kuullut puhuttavan 28 (55%). Pelottavana homoseksuaalisuuden koki 17 (29%) vastaajaa. Kuitenkin pojat kokivat asian pelottavampana kuin tytöt. Homoseksuaalisuuden hyväksyminen johtaa homouden lisääntymiseen 29 (60%) mielestä. Vastaajista 29 (57%) koki, että erilaisia seksuaalisia suuntautumisia pitäisi käsitellä enemmän koulussa, osittain tai täysin eri mieltä asiasta oli 22 (43%).

Jos homoseksuaalisuutta käsiteltäisiin ja nuorille annettaisiin mahdollisuus keskustella asiasta opettajan kanssa, jolle homoseksuaalisuus ei ole kummallisuus tai tabu, tutkimuksen tulokset voisivat näyttää erilaisille. Tällä hetkellä näyttää siltä, että homoseksuaalisuus on edelleen aihe, josta ei tiedetä tarpeeksi, jotta se voitaisiin täysin hyväksyä.

The purpose of this thesis is to find out the thoughts and opinions of eight-grade students about homosexuality at Porin suomalaisen yhteislyseon koulu. These adolescents answering the survey were 14 to 15 years old. The purpose was to find out should the content of sex education at school be developed at some way. The ques- tionnaire was completed by 51 of the whole target group of 78 students. This makes a total answering percent of 65%. The research material for the quantitative survey was collected during September 2012. Students answering were at eighth grade. Answers to this questionnaire were analyzed with SPSS -tabulationprogram. After the thesis had been reported, it turned out that one of the classes answering the question- naire was a english class. It could have had an effect on the total answering percent.

Young people seem to react to homosexuality quite positively. The adolescents who answered this survey, 33 (65%) classified homosexuality as normal and 45 (88%) had met homosexual people in their own lives. Half of the survey answerers, 28(51%), thought it was easy to talk about homosexuality and in school homosexuality had been a conversation topic in 28 (55%) answers. Some, 17 (29%), thought homosexuality is scary, boys more than girls. When asked about if accepting homosexuality would increase homosexual behavior, 29 (60%), thought that would be that case. More than half, 29 (57%) thought different kind of sexual orientations should be discussed in school, 22 (43%) didn’t agree.

If homosexuality was dealt in school and the young people were given a chance to talk to teachers who are confident with what they are, the results of the survey would look lot different. It still seems that homosexuality is a topic which people don’t know enough to totally approve it.

Sparad: