Sökning

Kaupunkiviljely osana koulun toimintaa

QR-kod

Kaupunkiviljely osana koulun toimintaa

Kaupunkiviljelyllä tarkoitetaan kaupungissa tapahtuvaa ruoantuotantoa. Se on maailmanlaajuinen ilmiö, jonka kauas menneisyyteen ulottuvat toteuttamismuodot ovat vahvasti kulttuurisidonnaisia. Viime vuosina ihmisten lisääntynyt kiinnostus ekologiseen ruoantuotantoon on lisännyt kaupunkiviljelyn suosiota ja sen näkyvyyttä medioissa. Opinnäytetyö käynnistyi keväällä 2011 osana Vihreä Lähiö –hankkeen Meri-Toppila – Rajakylä –osahanketta. Sen tilaajana on Vihreä Lähiö –hanke, jonka vaikutusalueella Rajakylän peruskoulu sijaitsee. Opinnäytetyössäni lähdettiin etsimään ratkaisua kaupunkiviljelystä kiinnostuneen Rajakylän koulun toiminnan ja kaupunkiviljelyn yhdistämiseksi. Suunnittelukohteiden käyttäjien mielipiteiden huomioiminen osana suunnitteluprosessia koetaan nykyään tärkeäksi. Rajakylän koululla oppilaiden mielipiteet ja toiveet kaupunkiviljelylle kartoitettiin osallistamalla ala- ja yläkoulun oppilaita mukaan kaupunkiviljelyprojektiin. Opinnäytetyössäni toteutettiin oppilaiden kanssa taimikasvatusprojekti, jossa kasvatimme eri hyöty- ja koristekasveja koulussa. Kesän ajaksi oppilaat veivät kasvit koteihinsa, jossa kasvit kasvoivat ja tuottivat satoa. Osana opinnäytetyötäni suunnittelin koulun oppilaiden osallistamistulosten perusteella koulun piha-alueelle kaupunkiviljelysuunnitelman. Suunnitelma sisältää luonnoksen, rakennepiirroksen ja toteutusohjeistuksen koululle. Suunnitelman lähtökohtana olivat kestävän kehityksen periaatteet, taloudellisuus ja oppilasvoimin mahdollinen toteutus. Alun perin suunnitelma oli tarkoitus toteuttaa osana opinnäytetyötä, mutta koulun remontin takia toteutusta lykättiin.

The term urban farming means growing food in the urban area. Urban farming is a global phenomenon. Its traditions are deeply rooted in area’s cultural heritage. Recently people have become more interested in ecological food production which has increased the popularity of urban farming giving more media attention to it. My thesis started in spring 2011 as a part of the Vihreä Lähiö –project Meri-Toppila – Rajakylä -sub project. The subscriber of the thesis is the Vihreä Lähiö –program. Rajakylä elementary school is located in its operation area. The school was interested in urban farming so the aim of my thesis became to find a way to combine regular school activity with urban farming. Today interactivity between the planner and the upcoming users of planning site is seen important. In Rajakylä elementary school the pupils were participated in to the planning process, so that their requests and wishes for the urban farming project were heard. In my thesis we executed a plant nursing project with the pupils. We grew plants in the school which the pupils then took their homes during the summer holidays where the plants grew more and produced crop. As a part of my thesis I made an urban farming plan for the school yard. The plan based on the results of the pupil participation. The plan includes a sketch, a structural drawing and execution instructions. Principles for the plan were sustainable development, economic efficiency and that the execution of the plan could be carried out by the pupils. At first execution was part of the thesis, but because of school renovation the execution had to be postponed.

Sparad: