Sökning

Kolme Travis picking -sovitusta kitaralle

QR-kod

Kolme Travis picking -sovitusta kitaralle

Opinnäytetyöni aiheena oli Travis picking -tyylisten kitarasovitusten tekeminen. Työni tarkoituksena oli esitellä kolme itse tehtyä Travis picking -sovitusta sekä tuoda esille, miten tyylinmukaisia sovituksia tehdään ja mitä haasteita sovittamisessa voi olla. Työtä varten valmistin ja äänitin sekä nuotinsin kolmesta eri kappaleesta kitarasovitukset Travis picking -tyyliin. Sovitettaviksi valitsin erilaisia musiikin tyylilajeja edustavat kappaleet, jotta käsiteltävän sovitustyylin monipuolisuus tulisi parhaiten esille.

Opinnäytetyössäni käsitellään Travis pickingia yhtenä työkaluna kitarasovitusten tekemiseen, joten tässä yhteydessä ei käsitellä sovitustyylin käyttöä esimerkiksi säestystarkoituksessa. Työssäni ei juurikaan käsitellä muita kitaransoitossa käytettäviä tekniikoita, joita usein käytetään yhdessä Travis picking -tekniikan kanssa.

Opinnäytetyössäni kerrotaan lyhyesti, mitä Travis picking on, sekä esitellään tyylin historia pähkinänkuoressa. Etsin lähdemateriaalia tietoperustaan muun muassa Internetistä, alaan liittyvästä kirjallisuudesta ja lehdistä sekä tyylilajia edustavilta keskeisiltä äänitteiltä.

Yksi Travis picking -tekniikan ominaispiirteistä on oikean käden peukalolla tuotettava vaihtobassorytmi. Travis picking -sovittamisen ensimmäinen työvaihe on kappaleen melodian ja sointujen opettelu. Tämän jälkeen valitaan sävellaji. Sävellajin lisäksi myös sormitusten ja asemien miettiminen on tärkeää sujuvan soitettavuuden kannalta. Sovitusprosessin loppupuolella lisätään melodian muuntelua, harmonian muuntelua esimerkiksi sointukadenssien ja korvaavien sointujen avulla, sävellajin vaihdoksia sekä erilaisia bassolinjoja.

As my final project, I arranged pieces in the Travis picking style for guitar. I notated and recorded three arrangements for this project. I made a conscious effort to choose the pieces from various musical styles and genres to make Travis picking known as a versatile method for arranging music for guitar.

This study focuses on using Travis picking as a tool for making solo guitar arrangements. I did not examine the use of this style as a form of accompaniment. This study focuses mainly on Travis picking and only briefly mentions other guitar techniques commonly used together with this style.

This study includes a short introduction to the history of Travis picking and its most significant developers and modern day innovators. I gathered the historical facts about the style from the Internet, from various music books and guitar magazines and from essential recordings that showcase this technique, the most significant ones being by Merle Travis and Chet Atkins.

One of the key elements in Travis picking is an alternating bass line played with the right hand thumb. The process of arranging a piece of music begins with learning its melody and chords. The next step is selecting the right key. It is also important to find good fingerings and fretboard positions in order to make the arrangement sound good and easy to play. Towards the end of the arrangement process, the arrangement can be made more interesting by adding melodic or rhythmic variation, modulations and different bass lines.

Sparad: