Sökning

Radiotoimittajan henkilöbrändi : vain sinä voit olla hyvä sinä

QR-kod

Radiotoimittajan henkilöbrändi : vain sinä voit olla hyvä sinä

Opinnäytetyössä selvitetään mikä on henkilöbrändäämisen merkitys radiotoimittajalle erottautumisen ja työnsaannin keinona. Media-ala on haluttu työpaikka, ja alalle koulutettiin aikaisemmin tarpeeseen nähden liikaa ihmisiä. Koulutettujen osaajien lisäksi media-alalle pyrkii ihmisiä opiskelupaikkojen ulkopuolelta. Kun kilpailu on kovaa, täytyy työnhakijan pystyä erottautumaan muista työnhakijoista. Brändäämällä omaa osaamistaan ja persoonaa sosiaalisen median palveluissa, voi aloitteleva ja alalla jo toimiva radiotoimittaja tehdä itsensä tutuksi valitsemansa kohderyhmän keskuudessa.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka koostuu henkilöbrändäämisen teoreettisen taustan selvittämisestä sekä asiantuntijahaastatteluista. Tutkimusosuudessa haastateltiin kolmea radioalan ammattilaista heidän näkemyksistään liittyen henkilöbrändäämisen merkittävyyteen tämän hetken media-alalla. Tutkimus toteutettiin pääosin haastattelututkimuksena, jossa välineenä käytettiin lomakehaastattelua.

Vaikka henkilöbrändääminen saattaa kuulostaa erityisesti suomalaisten mielestä kylmältä itsensä kauppaamiselta, voidaan opinnäytetyön tulosten valossa sanoa, että henkilöbrändääminen nähdään radioalalla kuitenkin pääasiallisesti positiivisena asiana. Henkilöbrändäämisen ydinajatuksena pidetään aidon persoonan rehellistä esilletuomista. Vaikka julkisuus ja aktiivisuus sosiaalisen median palveluissa ovat tärkeää nykyhetken radiotoimittajalle, on radiotoimittajan perusominaisuuksilla, kuten kiinnostavuudella ja äänellä, paljon merkitystä. Alan ammattilaisten mielestä vahvasta henkilöbrändistä hyötyvät niin radiotoimittaja itse kuin radiokanava.

Henkilöbrändääminen nähdään yhä tärkeämpänä keinona erottautua positiivisella tavalla muista alan toimijoista.

In my thesis I will research what is the purpose for a radio moderator to use personal branding to differentiate and to gain employment. Media business is well desired work field and graduation rate is way higher than the need for employers. In addition to the educated people there is a huge flow of uneducated, skilled people. When the competition is hard must applicants be able to stand out of the applicant crowd. By branding their knowledge and personality in the social media services a beginner and an experienced radio professional can make him or herself knowledgeable among the desired target group.

This thesis is a qualitative research consisting the theoretical background of personal branding and the expert interviews. In the empirical part were three radio professionals interviewed to find out their resolution to the meaningfulness of personal branding in today’s media business. Research was carried out by interviews and the tool for the documentation was a form based online questionnaire.

Even though personal branding may sound selling oneself on the street, in the light of the thesis´ results, personal branding is seeing mainly as a positive approach in the radio business. Personal brandings’ key idea is to present the persona as it is, straightforward and honest. Basic qualities such as being interesting and having a proper voice are still playing the main role when it comes to professionalism. Publicity and activeness in the social media are more and more vital to the radio moderators. In the Interviewees’ point of view strong personal brand gives added value to the persona itself as well as to the radio station.

Personal branding is more and more important for a radio host to differentiate in a positive way comparing to the other applicants.

Sparad: