Ohcu

Äänen muodot : kuunnelman muoto ja siihen vaikuttavat tekijät suomalaisessa radiossa

QR-koda

Äänen muodot : kuunnelman muoto ja siihen vaikuttavat tekijät suomalaisessa radiossa

Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tutkii suomenkielisen kuunnelman muotoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä tarkastelemalla Yleisradion Radioteatterin ja kolmen kotimaisen kaupallisen radion (Radio Nova, Radio Helsinki ja Radio Rock) kuunnelmien tekotapoja ja muotoja.

Opinnäytetyön teososa on neliosainen kuunnelma Tummia tarinoita (Metropolia AMK 2012). Kuunnelmassa käsitellään yksinäisyyden ja rakkauden elämälle asettavia rajoitteita. Opinnäytetyön kirjoittaja on itse toiminut kuunnelman käsikirjoittajana, ohjaajana ja äänisuunnittelijana.

Tässä opinnäytetyössä on käytetty kirjallisen lähdemateriaalin lisäksi tutkimusmenetelmänä haastatteluita, jotka on kerätty kuunnelma-alan ammattilaisilta ja kaupallisten radiokanavien ohjelmapäälliköiltä. Opinnäytetyössä viitataan myös sen kirjoittajan omiin kokemusperäisiin tietoihin kuunnelmasta ja sen tekemisestä.

Opinnäytetyössä määritellään kuunnelma, esitellään lyhyesti sen historiaa ja nykypäivää sekä kurkistetaan taiteenlajin tulevaisuuteen. Kuunnelman moninaisuudelle omistetussa luvussa esitellään kuunnelman muotoa Yleisradion Radioteatterin ja kotimaisten kaupallisten radiokanavien näkökulmista. Tässä luvussa sivutaan myös radiomainontaa, joka tuntuu usein lainaavan muotonsa kuunnelmalta. Loppupuolen luvuissa syvennytään kotimaisen kuunnelman muotoon vaikuttaneisiin asioihin ja peilataan kaikkea edellä käsiteltyä tietoa suhteessa tämän opinnäytetyön teososaan. Lopuksi pohditaan kuunnelman tulevaisuuteen ja muodon kehittymiseen liittyviä tekijöitä.

Opinnäytetyössä käy ilmi, mitkä neljä asiaa ovat vaikuttaneet voimakkaimmin kohta satavuotiaan suomalaisen kuunnelman muotoon ja kehitykseen. Ne ovat kuunnelmia lähettävät kanavat ja niiden kuulijasuhde, äänitekniikan kehitys, kuunnelmien käsikirjoittajat sekä muut kuunnelman tekoon osallistuvat ammattilaiset.

This Bachelor's thesis explores the forms of the Finnish audio play and the factors that affect them. This is accomplished by observing the forms of audio drama within the Finnish Broadcasting Company (YLE), as well as in three Finnish commercial radio stations (Radio Nova, Radio Helsinki and Radio Rock).

In addition to the literal references, the present research was conducted by using mainly interviews collected by YLE's audio drama-professionals and the program managers of the Finnish commercial radio stations. This Bachelor's thesis also refers to the author's own data and experimental knowledge on the subject.

This thesis defines audio drama, describes the history and present of the art and takes a glimpse in to its future. The chapter dedicated to the diversity of the Finnish audio drama presents the forms of audio plays, used by YLE and Finnish commercial radio stations. This chapter also briefly touches on the topic of radio advertising, which tends to borrow many things from the audio play. The final chapters of this thesis discuss the factors that have influenced the form of the Finnish audio drama. It also mirrors all the processed data so far with respect to my final production, namely an audio play "Solemn stories". Finally, this thesis discusses the future of the Finnish audio drama and the continuing development of its format.

The conclusions of this Bachelor's thesis indicate which four factors have contributed mostly to the format of the soon hundred-year-old genre of the Finnish audio play. These are the radio channels that broadcast audio fiction, the development of audio technology, the writers of audio drama and other professionals who contribute to the genre.

Furkejuvvon: