Sökning

Tavaramerkit ja brändit moottoripyöräalalla : visuaalisen ilmeen suunnittelu Suomen MP-Palvelulle

QR-kod

Tavaramerkit ja brändit moottoripyöräalalla : visuaalisen ilmeen suunnittelu Suomen MP-Palvelulle

Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia moottoripyöräalan tavaramerkkien muotokieltä ja tarkastella alan otollisuutta brändiytymiselle. Saatuja tutkimustuloksia hyödyntäen oli tarkoitus kartoittaa alan visuaalisuudesta kokonaisvaltainen kuva ja selvittää, minkälainen on toimiva visuaalinen ilme pienelle moottoripyöräkorjaamolle.

Tutkimukset suoritettiin analysoimalla ja vertailemalla erilaisia tavaramerkkejä eri tavoin sekä perehtymällä brändin luomisen keinoihin. Esimerkkinä tarkasteltiin Harley-Davidson -moottoripyörämerkin ympärille syntynyttä brändiä ja sen vaikutusta yrityksen markkinointiin ja menestykseen.

Tuloksena voitiin todeta, että alan yritykset käyttävät visuaalisessa ulkoasussaan mielikuvallisesti melko yhtenäistä linjaa. Brändejä syntyy kohtuullisen helposti, ne ovat voimakkaasti esillä ja niiden vaikutus kuluttajiin on voimakas. Moottoripyöräala on erilaisten yritysten aktiivinen kilpailukenttä, jossa visuaalisella ulkoasulla on suuri merkitys.

Tutkimustulosten ohjaamana produktio-osassa suunniteltiin oma visuaalinen ilme moottoripyöräkorjaamo Suomen MP-Palvelulle. Yritys on ollut toiminnassa jo kaksikymmentä vuotta, mutta sille ei ole koko sen historian aikana tuotettu omaa graafista ulkoasua. Toimeksiannon tekstiosuudessa käsitellään itse käytännön työhön liittyneitä teknisiä asioita ja kerrotaan tehdyistä visuaalisista ratkaisuista.

Uusi visuaalinen ilme varmasti vahvistaa yrityksen uskottavuutta asiakkaiden silmissä ja pitää näin yrityksen mukana alan kovenevassa kilpailussa.

The objective of the thesis was to explore the design of trademarks and the brand building opportunities in the motorcycle industry. The intention was to create a comprehensive overview of the visuality of the motorcycle industry and to find out what kind of visual identity is suitable for a small motorcycle repair shop by utilizing the results of the research.

The research was accomplished by analyzing and comparing trademarks and by getting oriented in brand building strategies. Harley-Davidson motorcycle brand and its impact on the company's marketing and success served as an example. In the design of a new visual identity for a small motorcycle repair shop, practical work-related technical issues and the visual solutions were described in detail.

The results revealed that the companies in the motorcycle industry are figuratively using a quite consistent line in their visual appearance. The trademarks become brands reasonably easily, they are highly visible and their impact on consumers is strong. The motorcycle industry is an active competition field of different companies, in which the visual appearance has a great significance.

The results of the research provided brand know-how that was applied in the design of the new visual identity for the motorcycle repair shop Suomen MP-Palvelu. The shop has been in operation for twenty years, but throughout their history it has never produced its own visual appearance.

The new visual identity will strengthen their credibility in the eyes of their customers and keep them in the field of the growing competition.

Sparad: