Sökning

Terapeuttisten elementtien toteutuminen nuorten toimintaterapiaryhmässä

QR-kod

Terapeuttisten elementtien toteutuminen nuorten toimintaterapiaryhmässä

Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää toimintaterapiaryhmän terapeuttisten elementtien esiintymistä ryhmäläisten sekä ryhmää ohjaavien toimintaterapeuttien kokemana. Tämän lisäksi halusimme saada tietoa ryhmän suunnittelun osa-alueista, joissa toimintaterapiaryhmää ohjaavat toimintaterapeutit ovat käyttäneet terapeuttista harkintaa mahdollistaakseen terapeuttisten elementtien toteutumisen.

Opinnäytetyömme on tapaustutkimus ja se noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita. Käytännön toteutuksessa peilasimme ryhmässä olevien nuorten kokemuksia sekä ryhmää ohjaavien toimintaterapeuttien havaintoja Finlayn näkemykseen toimintaterapiaryhmän terapeuttisuuden mahdollistavista, suunnitteluun liittyvistä tekijöistä sekä Yalomin ryhmän parantavien elementtien teoriaan. Keräsimme asiakkailta saatua kokemusperäistä tietoa kyselylomakkeen muodossa. Vertasimme sitä sekä teemahaastattelulla kerättyä ryhmää ohjaavien toimintaterapeuttien ammatillista näkemystä toimintaterapian teoreettiseen kirjallisuuteen. Kyselylomakkeilla ja haastatteluista saadun aineiston analysoimme teorialähtöisesti.

Yhteistyötahona opinnäytetyössämme toimi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin nuorisopsykiatrian poliklinikka. Yhteyshenkilönä poliklinikalla toimii vastaava toimintaterapeutti Tuija Repo.

Nuorten vastauksissa vahvimmin esillä olleet elementit olivat ryhmäkoheesio, universaalisuus sekä sosiaalisten taitojen oppiminen. Ryhmää ohjaavat toimintaterapeutit tunnistivat vastaavasti ryhmäkoheesion ja sosiaalisten taitojen oppimisen voimakkaimmiksi tekijöiksi ryhmässä. Ryhmän terapeuttisuuden mahdollistaviksi ja ryhmän suunnitteluun liittyviksi tekijöiksi painottuivat turvallisen ja kannattelevan ryhmäympäristön luominen, nuorten ottaminen oleellisena osana mukaan vaikuttamaan päätöksenteossa sekä toiminnan muotojen huolellinen valinta motivaation, mielenkiinnon ja tavoitteiden kannalta.

The purpose of this study was to examine how Yalom’s therapeutic elements present themselves in an occupational therapy group from the point of view of both adolescent group members as well as occupational therapists. Additionally, our goal was to produce information on the areas of group planning in which the occupational therapists have utilized the methods and principles of clinical reasoning to enable the realization of therapeutic elements in the group.

This final project is a case study, which follows the principles of qualitative research. In this study we have mirrored the experiences of the adolescent group members and the observations of the of the occupational therapists to Finlay’s view on the factors of group planning which enable the realization of the therapeutic elements in occupational therapy groups. In addition, we have also reflected the experiences gathered from the adolescent participants and occupational therapists to Yalom’s theory of therapeutic elements. The experience-based information that was used as data in this research was collected from the group members through a questionnaire. Views of the occupational therapists were collected using a half-structured theme interview technique. These responses were then analyzed using the literature on occupational therapy theory as basis for the analysis. The chosen method for this process was deductive analysis.

This study was done in cooperation with the Psychiatric Policlinic for Adolescents in the Hospital District of Helsinki and Uusimaa. Our instructor was the Attending Occupational Therapist at the Policlinic, Tuija Repo.

The clients who participated in the group stated in their responses that the elements which came across most were group cohesiveness, universality and development of social skills. The participating occupational therapists also identified cohesiveness and the development of social skills as key elements that emerged from the group. The most important factor related to the planning process of the occupational therapy group was creating a safe, stable and supporting environment for the participants. Strong participation possibilities for the adolescent group members, opportunities to take part in decision making, and group activities that support motivation and interest of the participants were also identified as key factors of the process.

Sparad: