Sökning

Graafisen ilmeen uudistaminen logistiikkayhdistykselle

QR-kod

Graafisen ilmeen uudistaminen logistiikkayhdistykselle

Opinnäytetyönäni tutkin kuinka suunnitella ja toteuttaa toimiva yritysilmeen uudistus. Suunnittelun ja toteutuksen minulta tilasi Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY.

Teoriaosuudessa selvitin LOGY:n strategiaa, johon uudistetun visuaalisen yritysidentiteetin tuli perustua. Tutkin logistiikka-alaan liittyvien yritysten ilmeitä pitkältä aikaväliltä. Tein ilmeiden pohjalta visuaalista kilpailija-analyysiä sekä analysoin LOGY:n vanhan ilmeen. Projektivaiheessa suunnittelin saamieni tulosten perusteella LOGY:n uuden yritysilmeen vastaamaan ja tukemaan heidän strategiaansa. Suunniteltuani ilmeen valitsin projektiin sopivat painotalot kilpailutuksen perusteella ja luovutin valmiin ilmeen yhdistykselle. Työni tukena käytin alan kirjallisuutta perustelemaan tekemiäni valintoja ilmeen suunnittelussa.

Uudistettu ilme muodostui värimaailmasta, muotokielestä, typografiasta, lomakkeistosta, messutauluista ja käyntikorteista. Ilmeen hallintaa varten suunnittelin käyttöohjeet, jotta LOGY:n työntekijät voisivat käyttää ilmettä, vaikka heillä ei olisikaan visuaalisen alan koulutusta.

Sain kilpailija-analyysin pohjalta paljon tietoa, jota sovelsin projektiosuudessani. Van-haan ilmeeseen verrattuna uudistetussa ilmeessä on selkeyttä, yhtenäisyyttä ja ennen kaikkea se heijastaa nyt Suomen Osto- ja Logistiikka yhdistyksen strategiaa.

In this Bachelor’s thesis my aim was to study how to renew a corporate image. In the project the client was the Association of Logistics and Purchasing.

In theory part the strategy of the Associaton of Logistics is explained. I analyzed graphic identities of companies in the field of logistics. I also analyzed the current cor-porate image of the Association of Logistics and Purchasing. In the project part of this thesis I designed an update for an Association of Logistics and Purchasings visual look which reflects their strategy. Design was based on the analyzes. I chose the print houses with the best offers and delivered the complete renewed graphic identity for the association. There have been used existing theories of graphic design to build the new visual image.

The project part consists of renewed typography, colors and forms, which incarnate as print products, business cards and letters. There is also a guide how to use the updated corporate image. It’s important that all the workers of the association have a possibility to use the updated corporate image properly.

Analyzing corporate images of different companies produced a lot of valuable informa-tion, which was useful in the project part. I prefer the new corporate image to the old one. The new one is more clear and homogenous. The renewed corporate image re-flects the strategies of the Association of Logistics and Purchasings, as it should.

Sparad: