Sökning

Pyöräpysäköinnin toteutus ja kehitys rakennushankkeessa

QR-kod

Pyöräpysäköinnin toteutus ja kehitys rakennushankkeessa

Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin pyöräilyä ja sen kehitystä Helsingissä sekä pyörä-pysäköinnin toteutusta YIT Rakennus Oy:n Tripla rakennushankkeessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli YIT Rakennus Oy. YIT:ssä on tunnistettu pyöräilyn kehitys ja tavoitteet Helsingissä, nämä tavoitteet heijastuvat myös rakentamiseen kaavamääräysten kautta.

Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Helsingin kaupungin tavoitteet pyöräilyn kehittämisessä ja miten nämä tavoitteet vaikuttavat Tripla-hankkeeseen sekä tulevissa rakennushankkeissa. Toisena tavoitteena oli tutkia pyöräpysäköintiä koskevien kaavamääräysten mahdollisesti aiheuttamia keskitetyn pyöräpysäköinnin toteutuskustannuksia rakennus-hankkeille, sekä miten näitä kustannuksia voidaan hallita.

Työssä myös perehdyttiin Tripla-hankkeen yhteydessä järjestettyyn asiakaspalautekyselyyn koskien kaksikerroksisia pyörä-telineitä.

Tutkimus aloitettiin perehtymällä pyöräilyn tilanteeseen Helsingissä 2010-luvulla ja miten Helsinki eroaa muista eurooppalaisista kaupungeista pyöräilyn suhteen. Tutkittiin myös, millaiset kehitystavoitteet Helsingissä on pyöräilylle ja miten näihin tavoitteisiin päästään. Pyöräpysäköinnin toteutuksen kustannuksia tutkittiin perehtymällä mahdollisten pysäköintitilojen rakennuskustannuksiin sekä erilaisten pyörätelineiden materiaalikustannuksiin. Kaksi-kerroksisten pyörätelineiden asiakaskyselyä tutkittiin tekemällä testattavien pyörätelineiden käyttöasteen seurantatutkimus, perehtymällä asiakaskyselyn toteuttamiseen liittyviin haasteisiin, kyselyn toteutustapaan sekä hyötyihin.

Työn tuloksena saatiin kuva Helsingin kaupungin tavoitteista pyöräilyn suhteen, tietoa keskitetyn pyöräpysäköinnin toteutuksen vaatimuksista ja kustannuksista, kokonaiskuva kaksi-kerroksisten pyörätelineiden asiakaspalautekyselystä sekä kaksikerroksisten pyörätelineiden hankintakortti.

This thesis examines cycling and its development in Helsinki as well as the implementation of bicycle parking in YIT Construction Ltd's Tripla construction project. YIT has identified the cycling development and goals in Helsinki, these goals also reflected to construction through the design regulations.

The first aim of the thesis was to find out the goals of the City of Helsinki in the development of cycling and how these objectives will affect the Tripla project and future construction projects. Another objective was to study the costs of executing centralized bicycle parking in construction projects because of the design regulations and how these costs can be managed. The thesis also examines the customer feedback survey organized in connection with the Tripla project regarding two-storied bicycle racks.

The study was started by studying the cycling situation in Helsinki in the 2010s and how Helsinki differs from other European cities in cycling. The development goals in Helsinki for cycling were also explored as well as how these goals can be achieved. The costs of carrying out bicycle parking were studied by exploring the cost of construction of parking spaces and the material costs of various bicycle racks. The customer feedback survey on two-storied bicycle racks was studied by conducting a tracking survey of the utilization rate of the bicycle racks, studying the challenges related to the implementation, execution and benefits of the customer feedback survey.

The result of the study was an understanding of the City of Helsinki's goals regarding cycling, data on the requirements and costs of centralized bicycle parking implementation, an overall picture of a two-storied bicycle rack customer feedback survey and a procurement card for two-storied bicycle racks.

Sparad: