Sökning

Puutavaran kaukokuljetus siirtoautolla

QR-kod

Puutavaran kaukokuljetus siirtoautolla

Työssäni käsitellään ainespuun maantiekuljetuksen nykytilannetta ja mahdollisuuksia tehostaa kuljetuksen kannattavuutta erilaisin teknisin ratkaisuin. Yrittäjät saavat maksun toimitetun puumäärän perusteella. Taksa koostuu tonneista ja ajetusta kilometreistä.

Metsäteollisuus osti yksityismetsistä vuonna 2010 45 milj. m3 puutavaraa. Tästä puutavara määrästä 80 % kuljettiin autolla käyttöpaikkaan. Tästä johtuen merkittävä osa puutavarasta kulkeekin maanteillämme. Puutavaran keskikuljetusmatka on tällä hetkellä 111 km. Keskikuljetusmatka on vuosittain kasvanut noin 3%. Pitkät välimatkat käyttöpaikkojen välillä aiheuttavat suuret logistiset kustannukset.

Kasvaneet kustannukset pakottavat metsäteollisuuden ja yrittäjät etsimään tehokkaampia keinoja kuljettaa puutavaraa enemmän pienemmillä kustannuksilla. Työssäni käsitellään siirtoauton käyttöä puutavaran kaukokuljetuksessa ja mitkä ovat sen edut ja haitat.

My work deals with the current situation of transports of industrial wood and the possibilities of transport with different technical solutions. Entrepreneurs are paid on the basis of the supplied quantities of timber. The fare consists of tons of mileage and kilometers.

The forest industry purchased from private forests in 2010, 45 million. m3 of timber. 80 % of timber is transported by cars. As a result, a significant part of the timber flows on our roads. Average-distance run is currently 111 km. Central Transportation Travel has grown annually by about 3%. Long distances cause major logistical costs.

The timber industry is forced to seek more effecient ways to transport timber. My work deals with the advantages and disadvantages of using transfer trucks in the transporting of timber.

Sparad: