Sökning

Sähköinen lääkemääräys : Koulutus Laurean hoitotyön opiskelijoille

QR-kod

Sähköinen lääkemääräys : Koulutus Laurean hoitotyön opiskelijoille

Opinnäytetyönä suunniteltiin ja toteutettiin Laurean terveydenhoitajaopiskelijoille 90 minuutin mittainen luentomuotoinen koulutustapahtuma. Tavoitteena oli, että opiskelijat saavat perustiedot sähköiseen lääkemääräykseen liittyvistä periaatteista ja käytännöistä ja vahvistavat valmiuksiaan soveltaa näitä periaatteita käytännön hoitotyössä. Työtä lähdettiin toteuttamaan tutustumalla oppimista, koulutusta ja opetusta käsitteleviin perusteoksiin sekä sähköiseen reseptiin liittyvään aineistoon, joiden pohjalta suunniteltiin koulutuksen sisältö. Opetusmenetelmäksi valittiin konstruktivismiin perustuva aktivoiva luento-opetus. Arvioinnin ja suunnittelun apuna käytettiin myös SWOT -analyysiä.

Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin palautteen ja havainnoinnin perusteella sekä reflektoimalla omaa tapahtumanaikaista toimintaa. Koulutustapahtuman osalta opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Havainnoinnin ja palautteen perusteella kohderyhmällä oli jo entuudestaan perustiedot sähköisestä lääkemääräyksestä. Koulutuksesta olisi ollut enemmän hyötyä opintojen aikaisemmassa vaiheessa oleville. Palautteen mukaan luennon tärkeimpänä antina pidettiin perustietojen saamista sähköisestä lääkemääräyksestä ja siihen liittyvien asioiden kertaamista sekä asian pohtimista käytännön esimerkkien avulla.

Electronic prescription – an education event at Laurea University of Applied Sciences

An education event concerning electronic prescription was designed and carried out as part of this thesis. The duration of the education event was 90 minutes. The aim of the education event was to provide the students with the basics about the principles and practices related to electronic prescription and that they would strengthen their readiness to apply these principles in practical nursing. The education event was designed based on the theoretical framework of the thesis related to the basics of learning, education and teaching as well as the data on electronic prescription.

As regards the education event the aims of the thesis were achieved. According to the feed-back and observation the audience had the basic knowledge of the electronic prescription already. The educational event would have been more useful for the students at an earlier stage of their studies. According to the feedback the most important benefit of the lecture was that it provided basic information about the electronic prescription, revision of the basics as well as opportunity to ponder the issue with concrete examples.

Sparad: