Sökning

Liikka-Laukun kehittäminen 3-5-vuotiaiden lasten liikunnan tukemiseksi

QR-kod

Liikka-Laukun kehittäminen 3-5-vuotiaiden lasten liikunnan tukemiseksi

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteen kehittämisprosessi. Lähdimme kehittämään uutta, toimivampaa Liikka-Laukkua sen prototyypistä. Prototyyppi sai alkunsa Elämykselliset toiminta- ja leikkivälineet eri-ikäisille ihmisille -kurssilta. Halusimme tuoda varhaiskasvatuksen pariin lasten liikkumista edistävän toimintavälineen, jolla pyritään innostamaan lapset liikkumaan. Näin pystytään tukemaan lasten terveyttä ja hyvinvointia. Liikka-Laukusta pyrittiin luomaan väline monipuolisen liikunnan suunnitteluun ja liikuntatuokioiden pitämiseen lasten mielipiteitä kuunnellen. Opinnäytetyö oli osa Lapsen ja nuoren hyvä arki – hanketta ja toteutettiin yhdessä Keravan kaupungin Sompion päiväkodin ja alueen perhepäivähoitajien kanssa. Liikka-Laukun kehittämistä tehtiin yhdessä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja erityisesti lasten kanssa.

Liikka-Laukkua kehitettiin ohjattujen tuokioiden-, omatoimisten testauksien-, yhteistyökumppaneilta saadun palautteen- ja dokumentoinnin avulla. Uusi, kehitelty Liikka-Laukku testattiin ja sen toimivuutta verrattiin Liikka-Laukun prototyyppiin. Kehittämisprosessin tuloksena oli ulkonäöllisesti uudennäköinen ja sisällöltään muuttunut Liikka-Laukku. Lopputestaus osoitti Liikka-Laukun olevan helppokäyttöisempi ja lapsilähtöisempi toimintaväline, joka ottaa lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen huomioon liikuntaa harjoitettaessa.

Kehittämisprosessin tulokset osoittavat, että lasten liikuntaa ja toimintaa suunniteltaessa sekä toteuttaessa on tärkeää huomioida heidän oma mielipiteensä. Pienet asiat voivat tehdä mistä tahansa toiminnasta heille mieleistä. Valmis Liikka-Laukku luovutettiin Sompion päiväkodille. Näin lasten liikkumisen tukeminen mahdollistuu välineellä, joka on heitä itseään kuunnellen toteutettu.

The development of Liikka-Laukku for promoting physical education of 3-5-year-old children

The purpose of this thesis was to describe the development process of a product, which aims at developing a prototype of Liikka-Laukku into a complete product. The prototype of Liikka-Laukku was developed during the course Elämykselliset toiminta- ja leikkivälineet eri-ikäisille ihmisille. The aim of Liikka-Laukku was to support children’s exercise, which contributed to children’s welfare and health. The purpose was also to produce an activity tool for the planning of children`s exercise and the Bachelor Thesis was carried through in cooperatiton with Lapsen ja nuoren hyvä arki project, the city of Kerava and day-care centre of Sompio. Employees of early education and especially children were partners in making this thesis.

The process of this thesis consisted of testings with Liikka-Laukku. A structured testing was carried out and it included an independent testing with the draft of Liikka-Laukku by the employees of early education. After the testings verbal and written feedback was received. Furthermore, some photos were taken and some observations were done during the testing of Liikka-Laukku.

The photos, the observations and the feedback were analysed and based on the findings a new version of Liikka-Laukku was developed. The new version of Liikka-Laukku was tested and its activity was compared with the draft of Liikka-Laukku. The results showed that the novel appearance and contents of Liikka-Laukku. The final testing showed that Liikka-Laukku is now a more user friendly and more child-safe activity tool, where the comprehensive growth of children practising exercise has been taken into consideration.

The results showed that it is very important to pay attention to the children’s opinions when planning and implementing the exerices. There are minor points that can make any kind of activity sensible. The completed Liikka-Laukku was given to the day-care centre of Sompio. This enables supporting of children’s exercise with a tool that was developed listening to their own opinions.

Sparad: