Sökning

Aikuisten kuurojen ja kuurosokeiden terapeuttisen harjoittelun ohjaaminen : oppaan toteuttaminen fysioterapeuteille

QR-kod

Aikuisten kuurojen ja kuurosokeiden terapeuttisen harjoittelun ohjaaminen : oppaan toteuttaminen fysioterapeuteille

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa fysioterapeuttien käyttöön opas aikuisten kuurojen ja kuurosokeiden terapeuttisen harjoittelun ohjaamisesta. Tarkoituksena oli lisätä fysioterapeuttien tietämystä keskeisistä ohjauksessa huomioitavista tekijöistä, jotta heillä olisi paremmat edellytykset ohjata onnistuneesti terapeuttisia harjoitteita kuuroille ja kuurosokeille asiakkaille. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä toimeksiantona Suomen Kuurosokeat ry:lle ja yhteistyössä yhdistyksen Aktiivinen Seniori –projektin (v. 2012–2014) kanssa. Opinnäytetyö koostuu raportista sekä tuotteena valmistuneesta oppaasta. Opinnäytetyöraportti sisältää prosessin kuvauksen sekä lähdekirjallisuuteen perustuvan teoriaosan, jossa kuvataan kuuroutta ja kuurosokeutta sekä liikunnanohjauksen taustalla vaikuttavaa teoriaa motorisesta oppimisesta, aistijärjestelmistä sekä motorisen oppimisen ohjaamisesta. Oppaaseen on koottu tiivistetysti asiakasryhmien kuvaukset sekä ohjaustilanteissa yleisiä huomioitavia tekijöitä. Ohjauksessa ja kommunikoinnissa pääasiallisesti hyödynnettävän aistikanavan perusteella asiakkaat on vielä jaettu kolmeen eri ryhmään: kuulon avulla kommunikoivat, näön avulla kommunikoivat sekä tuntoaistin avulla kommunikoivat. Oppaan merkittävintä sisältöä ovat käytännönläheiset ohjeet harjoittelun ohjaamisesta näihin kolmeen asiakasryhmään jakaen. Opinnäytetyö on ensisijaisesti tarkoitettu fysioterapeuteille aikuisasiakkaiden yksilöohjauksen tueksi. Käytännönläheisestä oppaasta voivat hyötyä myös muut liikunnanohjauksen ammattilaiset tai opiskelijat. Opinnäytetyö ja opas ovat julkisia asiakirjoja, joten ne ovat vapaasti hyödynnettävissä.

The objective of this thesis was to create a guidebook for physiotherapists about guidance of exercise therapy for deaf and deafblind adults. The aim was to increase physiotherapists’ knowledge of essential factors to consider during guidance and improve their competences for successful exercise guidance of deaf and deafblind clients. The thesis was produced as a working life based functional project, based on the commission of the Finnish Deafblind Association and was made in collaboration with its Active Senior –project (2012-2014). The Bachelor’s thesis consists of a thesis report and a guidebook as its product. The report includes description of the process and reference based theoretical part. The theoretical chapters describe deafness and deafblindness as well as the theory of motor learning, sensory systems, and facilitation of motor learning. The guidebook consists of compiled descriptions of client groups and general factors to be taken into account during guidance. Based on the primary sensory system used for instructions and communication, clients are separated into three different groups: communicating mainly with the help of hearing, communicating mainly with the help of vision, and communicating mainly with the help of touch and kinesthetic sense. The most remarkable content of the guidebook are the practical advices of exercising guidance for these three client groups. Primarily this thesis is targeted at physiotherapists for supporting the individual guidance of adult clients. Other physical exercise instructors and students may also gain benefit from the practical guidebook. Both the thesis and guidebook are public documents for everyone willing to utilize them.

Sparad: