Sökning

Sairaanhoitajan tulevaisuuden osaamistarpeet perioperatiivisessa hoitotyössä ja akuuttihoitotyössä

QR-kod

Sairaanhoitajan tulevaisuuden osaamistarpeet perioperatiivisessa hoitotyössä ja akuuttihoitotyössä

Ammattikorkeakoulutuksen tavoitteena on kouluttaa osaavia ammattilaisia työelämän tarpeisiin. Sairaanhoitajan osaamistarpeet vaihtelevat hoitotyön eri osa-alueilla ja eri työyksiköissä. Koulutusta suunniteltaessa tulisikin ottaa huomioon työelämän näkemykset alalla tarvittavasta osaamisesta kussakin hoitotyön osa-alueella.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työelämässä olevien sairaanhoitajien näkemyksiä siitä, mitkä ovat tulevaisuuden osaamistarpeita perioperatiivisessa hoitotyössä ja akuuttihoitotyössä. Lisäksi toisena päämääränä oli kartoittaa tulevaisuuden haasteita näillä kahdella erikoisalalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota Lahden ammattikorkeakoulu voi hyödyntää kehittäessään kyseessä olevan moduulin opetussuunnitelmaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kahdella ryhmäteemahaastattelulla. Haastatteluista toiseen osallistui kolme sairaanhoitajaa ja toiseen yksi osastonhoitaja sekä neljä sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.

Tulosten mukaan sairaanhoitajan osaamistarpeet perioperatiivisessa hoitotyössä ja akuuttihoitotyössä jakaantuivat kuuteen eri osaamisalueeseen. Näitä osaamisalueita olivat lääkehoito-osaaminen, tekninen osaaminen, yhteistyöosaaminen, monikulttuurinen osaaminen, ohjausosaaminen ja kliinisen hoitotyön osaaminen. Perioperatiivisen ja akuuttisairaanhoitajan tulevaisuuden osaamistarpeet vastasivat toisiaan vain pienin painotuseroin. Tutkimuksessa tuli ilmi, että sairaanhoitajalta vaaditaan laaja-alaista osaamista tulevaisuudessakin. Toisaalta asiantuntijasairaanhoitajien lukumäärä on lisääntymässä tulevaisuudessa, jolloin sairaanhoitajilta vaaditaan myös enemmän erikoisosaamista. Tulevaisuuden haasteista tärkeimmiksi haastatteluissa nousivat lisääntyvä kuormitus sekä toimintaympäristö ja resurssit.

The aim of Universities of Applied Sciences is to educate competent professionals for the needs of working life. Required nursing competences vary in different fields of nursing and working units. The views of working life should be taken into account when planning the education.

The purpose of this Bachelor’s Thesis was to examine the views of working nurses: what they think would be required competences in the future in perioperative and acute nursing. The other objective was to survey future challenges in these fields of nursing. The aim of the thesis was to produce knowledge, which Lahti University of Applied Sciences can use to develop the curriculum of the module in question. A qualitative research method was used in this study and the data was collected with two group theme interviews. In the first interview there were three participating nurses and in the other there were one head nurse and four nurses. The data was analyzed using a content analysis.

According to the results required nurse’s competences in the perioperative and acute nursing were divided into six different areas of expertise. These areas were medical skills, technical skills, co-operational skills, multicultural skills, guidance skills and clinical nursing skills. The competencies of perioperative and emergency nurse were similar; there were only minor differencies between them. The study shows that being a nurse requires a wide expertise also in the future. On the other hand, the number of expert nurses is growing, so special expertise is required more and more from nurses. According to the interviews most important challenges of the future were increasing workload and the work environment and resources.

Sparad: