Sökning

3D mallinnus peleihin ja mallien käyttö Unity3D:ssä

QR-kod

3D mallinnus peleihin ja mallien käyttö Unity3D:ssä

Nykyään suuri osa peleistä käyttää 3D-grafiikkaa peleissään 2D-grafiikan sijaan. Tämän takia pelialalla olisi hyvä osata tehdä 3D-malleja, sekä tietää kuinka niitä malleja käytetään pelien tekemisessä. Opinnäytetyössä esitellään teoriaa 3D-mallinnuksesta peleihin, erityisesti minkälaisia asioita täytyy pitää mielessä peleihin mallinnettaessa. Käytännön mallinnusosiossa käytetään Autodesk 3ds Max -ohjelmaa, ja tehdään muutama yksinkertainen 3D-malli. Yhteen malliin tehtiin myös luuranko, jonka avulla mallia voidaan liikuttaa. Lisäksi toteutettiin yksinkertaiset animaatiot. Mallien teon jälkeen tehtiin Unity3D-ohjelmalla yksinkertainen peli, jossa malleja käytetään. Pelin skripteissä käytettiin C#-ohjelmointikieltä. Lopputuloksena on yksinkertainen yhden kentän peli, jossa pelaaja ohjaa animoitua 3D-hahmoa sokkelossa ja välttelee vihollisia. Opinnäytetyön tekeminen oli varsin opettava kokemus. Siinä oppi hyvin, millaisia asioita pitää peleihin mallinnettaessa ottaa huomioon sekä kuinka malleja käytetään peleissä.

Nowadays numerous games use 3D graphics instead of using 2D graphics. This is why game development benefits from knowledge of how to create 3D models and how to use them This thesis explains the theory of 3D modeling for games, for example what is good to keep in mind when modeling for games. Autodesk 3ds Max program was used for the modeling practice, and a few simple models were created with it. One of the models is rigged so it can be moved, and simple animations were created for it. After making the models, a simple game was created using Unity3D, and the 3D models were used in it. The scripts were created with C# programming language. The final result of the thesis is a simple game with one level, where the player controls an animated 3D model in a maze and avoids enemies.

Sparad: