Sökning

IMAGO- JA OSTOKÄYTTÄYTYMISTUTKIMUS MAINOSBUUMILLE

QR-kod

IMAGO- JA OSTOKÄYTTÄYTYMISTUTKIMUS MAINOSBUUMILLE

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia PK-yrityksien (N=47) ostokäyttäytymistä Kouvolan seudun mainostoimistoista. Tavoitteena oli myös tarkastella palveluntarjo-ajien tunnettuutta ja Mainosbuumin imagoa. Yritysten ostotoimintaa ja ostopäätökseen vaikuttavia kriteerejä selvitettiin, jotta työn toimeksiantaja voisi tämän tiedon pohjalta kehittää omaa markkinointiaan vastaamaan kohdejoukon tarpeita. Mainosbuumin tun-nettuutta ja imagoa puolestaan selvitettiin, jotta Mainosbuumi tietäisi, mikä on PK-yrittäjien mielikuva Mainosbuumista sekä tunnetaanko yritys kohderyhmässä. Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja tunnettuuden lisäämiseen ja ylläpitämiseen. Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi kuvataan toimeksiantaja eli Mainosbuumi Oy. Seuraavaksi paneudutaan mainostoimistojen palveluihin. Tavoitteena on selventää mainostoimistojen erilaisia palveluita ja yhteistyön hyötyjä asiakasyrityksen näkökul-masta. Teoriaosuudessa käsitellään myös markkinoinnin merkitystä ja yritysten välisen kaupankäynnin tavoitteita sekä tehtäviä. Työn rajaamiseksi teoriaosuudessa keskity-tään erityisesti kahteen isoon kokonaisuuteen: yritysten väliseen ostokäyttäytymiseen ja imagoon. Työ on kvantitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineisto on kerätty kyselylo-makkeilla. Tutkimuksen toteuttamisen eri vaiheet on kuvattu ennen tuloksia. Lisäksi työn luotettavuutta on arvioitu kriittisesti työn eri vaiheissa. Pohdinnassa tuodaan vielä esille konkreettisia kehitysehdotuksia Mainosbuumille. Tutkimustuloksien avulla saatiin käsitys PK-yrittäjien ostoprosessiin vaikuttavista teki-jöistä. Ostokäyttäytymisen lisäksi tutkimus antoi uutta tietoa Mainosbuumille yrityksen tunnettuudesta ja imagosta. Tunnettuutta verrattiin myös kilpailijoihin. Tutkimustulos-ten perusteella näyttäisi siltä, että Mainosbuumi herättää positiivisia mielikuvia PK-yrittäjien joukossa.

The purpose of this thesis was to study consumer purchase behaviors of small and me-dium sized businesses’ (N=47) among advertising agencies in the Kouvola area. The goal of this study was to find out the visibility of the service providers and the image of Mainosbuumi. The purchase activities and criteria influencing purchase decisions were studied, in order to help Mainosbuumi develop their marketing, and to meet the demands of their target audience. On the other hand, the visibility and image was studied, in order for Mainosbuumi to find out what the image of small and medium sized businesses had of them and, in addition, whether the company was known among their target audience. Also, the goal was to find ways to increase visibility and how to uphold it. In the beginning of the theory section the client, Mainosbuumi Ltd, is described. In the next phase, the study focuses on an integral term, an advertising agency. The main aim is to find out the different kinds of services these agencies provide and the ad-vantages of cooperation in the perspective of the client company. Furthermore, the significance of marketing and sales, and its goals and purposes between companies are focused on. In order to refine this study’s scope, the theory section mainly focuses on two main entities: purchase behaviors between companies and image. The study was conducted as a quantitative study and the research data was gathered by using a ques-tionnaire form. The different stages of executing the study are described before the re-sults. Furthermore, the reliability of the study has been critically evaluated throughout the different stages of the study. As a conclusion, the study suggests concrete devel-opment suggestions for Mainosbuumi. As a result, the study reveals an understanding of the factors, which influence the pur-chase behaviors of small and medium sized businesses. In addition, the study sheds new light about the visibility and image of Mainosbuumi. The visibility was also com-pared to the competitors’ visibility. Based on the results, it seems that Mainosbuumi evokes positive images of itself among the small and medium sized businesses.

Sparad: