Sökning

Itävallan sisä- ja ulkoverhoustuotteiden sekä terassipuutuotteiden markkinat

QR-kod

Itävallan sisä- ja ulkoverhoustuotteiden sekä terassipuutuotteiden markkinat

Markkinatutkimuksen avulla kerätään välttämätöntä markkinatietoa yrityksen päätöksenteon tueksi. Tämän opinnäytetyön tavoite oli kerätä markkinatietoa Itävallan puutuotealan markkinoista markkinatutkimuksen avulla suomalaiselle yritykselle. Markkinatutkimuksessa selvitettiin Itävallan markkinatilannetta tutkimalla Itävallan markkinoilla toimivien valmistajia ja niiden tuotteita, hintatasoja, jakelukanavia ja yleisiä maan puutavaratuotteiden markkinoihin vaikuttavia tekijöitä.

Tutkimus tehtiin osaksi kirjoituspöytätutkimuksena sekundäärilähteitä hyväksi käyttäen. Näistä lähteistä saatua markkinatietoa syvennettiin ja tarkistettiin kvalitatiiviseksi eli laadulliseksi luokiteltavan syvähaastattelumenetelmän avulla. Haastattelututkimus toteutettiin Itävallassa keväällä 2012.

Markkinatutkimuksen tuloksena todettiin laadukkaan lämpökäsitellyn saarnen ja halvan lehtikuusen olevan suosituimpia terassipuutuotteita Salzburgin ja Wienin markkina-alueella.

Itävallan terassipuumarkkinat ovat kilpailtuja, ja markkinoilla on erittäin monen valmistajan tuotteita. Erityisesti lämpökäsitellyn puun markkinat ovat kasvaneet viime vuosina. Lämpökäsiteltyä puuta käytetään Itävallassa tyypillisesti terassilautana. On mahdollista, että sitä käytetään tulevaisuudessa yhä enemmän itävaltalaisten rakennusten ulkoverhouksissa.

The purpose of market research is to gather necessary market information for the company to support decision making. The aim of this thesis was to collect market information about the wood product markets in Austria for the Finnish company. The collected data consisted of information on manufacturs and their products, price levels, distributors and general factors, which affect the wood products market in Austria.

Part of this market research was made as a desk study by using secondary sources. After the secondary research, the primary research was carried out as qualitative face-to-face interviews for specific and advanced information. The interview survey was carried out in Austria in the spring of 2012.

The research outcomes showed that high quality thermally modified ash and inexpensive larch were the most popular wood decking products in the market area of Salzburg and Vienna.

The Decking markets of Austria is highly competitive. Especially the markets of thermally modified wood products have been growing in the last couple of years. Thermally modified wood is mainly used as decking material. In the future, it may be used more and more as exterior cladding material in buildings.

Sparad: