Sökning

Elämänhallinta : Toiminnalliset oppitunnit Pyhäselän lukiossa

QR-kod

Elämänhallinta : Toiminnalliset oppitunnit Pyhäselän lukiossa

Elämänhallinnalla tarkoitetaan yksilön uskoa kyvykkyyteensä muuttaa voimavaroja kuluttavia olosuhteita edullisemmiksi sekä siihen, että oma elämä on vaikuttavaa ja merkityksellistä. Ihminen voi itse vaikuttaa omalla toiminnallaan elämäänsä. Yksilön elämänhallintaan kuuluu myös elämänhallinnan tunne, joka on terveyttä ja hyvinvointia tukeva tekijä elämän kuormittavissa tilanteissa.

Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Joensuun kaupungin Pyhäselän lukiolle. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden kohderyhmänä olivat Joensuun Pyhäselän lukion ensimmäisen luokan opiskelijat. Tarkoitus oli lisätä kohderyhmän tietoisuutta elämänhallinnasta. Opinnäytetyömme tehtävä oli järjestää oppitunnit elämänhallinnasta sekä sen kontekstissa nuorten valitsemista aiheista ajanhallinnasta, liikun-nasta sekä riippuvuuksien vaikutuksesta elämään.

Oppitunnit oli jaettu lyhyeen luentomaiseen dia-esitykseen, dialogiseen, pienryhmissä toteutettuun rastityöskentelyyn, rastitehtävien purkuun sekä elämänhallinta-aiheiseen tietovisaan. Oppituntien avulla pyrittiin aktivoimaan nuoret pohtimaan elämänhallintaa oman elämänsä kannalta ja keskustelemaan aiheista yhdessä. Palautteen perusteella oppitunnit koettiin hyödyllisiksi varsinkin ajanhallinnan asioiden oppimisen ansiosta. Elämänhallinta on aiheena hyvin tärkeä nuorille, joten jatkokehitysideana sen opetusta olisi hyvä lisätä kouluissa, ja nuorten elämänhallintaa tulisi tutkia Suomessa enemmän.

Life management means individual belief in one’s ability to change resource consuming circumstances to more advantageous ones, and belief in the fact that one’s life is influential and meaningful. Individuals can affect their lives with their own actions. Individual life management also includes the sense of coherence, which is a factor that supports health and well-being in stressful life events.

This practise-based thesis was commissioned by the Pyhäselkä Upper Secondary School in the city of Joensuu. The target group of the practise-based part of the thesis were the first year students of Pyhäselkä Upper Secondary School. The aim was to increase the students’ awareness of life management. The assignment was to organize lessons in life management and, in its context, in subjects chosen by the students; time management, physical activity, and the effect of addictions on life.

The lessons were divided into a short lecture-type slide show and to a dialogical small group activity, followed by the presentation and evaluation of the small group activity, and a quiz on life management. The aim of the lessons was to activate the students to contemplate their personal life management and to discuss the themes together. Based on the feedback, the lessons were considered useful especially things learnt about time management. Life management as a topic is very important for the students, so as a further development idea it would be advisable to include it in the curriculum, and the theme of life management should be further explored in Finland.

Sparad: