Sökning

Varastotoimintojen kehittäminen informaatioteknologian avulla

QR-kod

Varastotoimintojen kehittäminen informaatioteknologian avulla

Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä sekä vertailla erilaisia informaatioteknologiaan pohjautuvia ratkaisuja, joiden avulla voidaan kehittää suomalaisen kiuasvalmistajan Harvia Oy:n varastotoimintoja.

Selvityksen kohteeksi valittiin kolme eri informaationteknologiaa: viivakoodi, RFID sekä puheohjaus. Työ toteutettiin keräämällä aluksi pohjatietoa näistä vaihtoehdoista ja kartoittamalla Harvian nykytilanne varastotoimintojen osalta. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelun, havainnoinnin ja mittaamisen avulla.

Tuloksina saatiin informaatioteknologisia ratkaisuja toimittavilta yrityksiltä neljä ratkaisuehdotusta pohjautuen Harvian tarpeisiin. Ratkaisuehdotuksia analysoimalla ja vertaamalla nostettiin esille yksi viivakooditeknologiaan perustuva ratkaisu, joka soveltuu Harvialla parhaiten.

Tulevaisuutta ajatellen ehdotettiin toiminnan kehittämistä toiminnallisilla muutoksilla riippumatta siitä, otetaanko mitään ratkaisuehdotusta käyttöön. Esimerkiksi keräilyyn kuluvaa aikaa voidaan vähentää hyödyntämällä nimettyjä varastopaikkoja ja tuotannon sekä varaston välisellä paremmalla kommunikoinnilla. Varastotoimintojen kehittämisen jälkeen voidaan pyrkiä tehostamaan myös esimerkiksi tuotantoa, tuotannonohjausta sekä oman toiminnan mittaamista.

The aim of this thesis was to find and compare different information technology solutions which can be used to improve the warehouse operations of a Finnish sauna stove manufacturer Harvia Ltd.

Three different technologies were selected for more detailed research: barcode, RFID and voice picking. The thesis was conducted by first acquiring background information regarding these technologies and defining what the current situation of the warehouse operations is. The research data was collected by observing, interviewing and measuring.

As a result, four different offers were acquired from the companies designing information technology solutions based on Harvia’s needs. By analyzing and comparing these four offers, one barcode-based solution was determined the most suitable one for Harvia.

Whether or not any of the solutions is going to be implemented, a suggestion was given to improve the operations at least with functional changes in the future. For example, picking times can be reduced by using named warehouse locations and improving the communication between the warehouse and the production. After improving the warehouse operations, the next target could be developing the production and production planning. Also, measuring one’s own activities would be beneficial.

Sparad: