Sökning

Iltapäiväkerhosta lakisääteiseksi iltapäivätoiminnaksi : Stadin Nuorisoseurat ry:n iltapäivätoimintamallin kehittäminen tukemaan 6-8-vuotiainen koululaisten kasvua ja kehitystä pienevissä tiloissa

QR-kod

Iltapäiväkerhosta lakisääteiseksi iltapäivätoiminnaksi : Stadin Nuorisoseurat ry:n iltapäivätoimintamallin kehittäminen tukemaan 6-8-vuotiainen koululaisten kasvua ja kehitystä pienevissä tiloissa

Lakisääteinen aamu- ja iltapäivätoiminta on ollut osa perusopetuslakia 10 vuotta. Helsingissä toimintaa on järjestetty koko tämä aika ja Stadin Nuorisoseurat ry on ollut palvelun tuottajana Helsingin kaupun-gin opetusvirastolle alusta saakka. Opinnäytetyön tilaaja on Stadin Nuorisoseurat ry. Iltapäivätoimintaa järjestetään Munkkivuoressa sijaitsevalla nuorisotalolla, joka on Stadin Nuorisoseurat ry:n hallinnoima järjestövetoinen nuorisotalo. Samoissa tiloissa sijaitsee myös avoin nuorisotalo toiminta ja tiloja käyttävät myös muut järjestöt. Syksyllä 2016 alkavalla lukukaudella tiloihin siirtyy myös samassa kiinteistössä toimivan päiväkodin yksi esikoulun ryhmä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli rakentaa ja muokata lakisääteinen iltapäivätoimintamalli, joka toimii pienemmissä, vaihtelevissa tiloissa, on helposti muunnateltavissa päiväkohtaisten tilanteiden mukaan ja vastaa opetushallituksen ja Helsingin kaupungin opetusviraston kriteerejä. Toimintamallin kehittämiseen käytettiin toimintatutkimusta kevään 2016 aikana, lasten haastattelua ja benchmarkkausta muissa Suomen Nuorisoseurojen iltapäivätoimintapaikoissa. Kehittämishankkeen tulos on tarkoitus ottaa käyttöön 2016-2017 lukuvuonna. Muista toimipisteistä saadut hyvät käytännön kokemukset ja päivärutiinit nopeuttivat toimintamallin kehittämistä. Lapset otettiin mukaan kehitystyöhön heti alusta saakka. Koko Stadin Nuorisoseurat ry:n iltapäi-vätoiminnan henkilökunta sitoutui hyvin ja minä kehityshankkeen vetäjänä olin motivoitunut koko työyh-teisöä koskevaan kehityshankkeeseen. Lopputuloksena Stadin Nuorisoseurat ry:lle Opetushallituksen perusteisiin hyvin soveltuva tilaratkaisu ja käytännön työkaluja sen toteuttamiseen sekä iltapäivätoiminnan toimintamallin tehostaminen vas-taamaan lakisääteistä perusopetuslakia, Opetushallituksen perusteita ja Helsingin kaupungin toiminta-suunnitelmaa. Aika oli kypsä toiminnan kehittämiseen ja tilojen pienentyminen nopeutti tilannetta: ”Pakko on paras motivaattori”. Lopputulos palkitsi ja yllätti kaikki osapuolet.

Morning and afternoon activity programs have been part of the comprehensive education legislation for ten years. The city of Helsinki has provided the programs from the beginning and Stadin Nuorisoseurat ry has been a service provider to the City of Helsinki Education Department from the start. Stadin Nuorisoseurat ry is the subscriber of this study. The legislated afternoon activities are provided at the Munkkivuori Youth Center which is operated by Stadin Nuorisoseurat ry. The same facilities also support the open access youth center activities and activities by other organization. In the second half of 2016, Helsinki City daycare services will expand and take over part of the space and share the facilities. The goal of this study was to develop a new model for the afternoon activities program for smaller physical available and changing spaces to adjust to different situations in accordance to law and re-quirements. The model was developed in activity analyses during the spring of 2016 along with interviews of the children and benchmarking with other afternoon activities programs by Suomen Nuorisoseurat ry member associations. The developed activity model and lessons learned from other associations are to be implemented during the 2016-2017 school year. This is accelerated by the gathered best practices from other afternoon activities service providers. The children adjusted quickly to the changes brought by the new activity model. Staff of Stadin Nuorisoseurat ry afternoon program committed to the changes and the change manager of the after-noon activity program was well motivated in the wide-ranging development. The resulting activity model for afternoon activities uses new tools and methods to make the most of the spaces available to meet the legal requirements, criteria and principles from national education law. The time was ripe for significant changes and the shrinking spaces accelerated the action. ”Necessity is the mother of invention” – the positive results surprised and rewarded the all participants.

Sparad: