Sökning

Tyregrip liikenneturvallisuuden parantajana Järvenpään ongelmakohteissa

QR-kod

Tyregrip liikenneturvallisuuden parantajana Järvenpään ongelmakohteissa

Työn tarkoituksena oli tutkia, soveltuuko Tyregrip alentamaan nopeuksia, sekä luomaan turvallisuuden tunnetta kevyenliikenteen käyttäjille. Tyregrip on värillinen kitkaa lisäävä pinnoite, joka asennetaan kadulle. Työn ti-laajana oli Valpastin Oy. Tyregrip pinnoitetta on Suomessa käytetty ai-emmin vain muutamissa kohteissa kevyen liikenteen väylillä ja nyt en-simmäistä kertaa kadulla suojateiden edessä.

Ennen pinnoitteen asennusta tutkittiin valittujen kohteiden käyttäjämääriä ja selvitettiin liikenteen ruuhkatunnit. Ajonopeudet mitattiin ruuhkatunnil-ta ennen pinnoitteen asennusta, jotta voitiin selvittää alkutilanne. Myös pinnoitteen kulutuksen laskeminen ja asennus kohteisiin on dokumentoitu työhön.

Pinnoitteen soveltuvuutta kohteisiin arvioitiin tekemällä ajonopeuden tut-kamittaukset myös asennuksen jälkeen. Näitä tuloksia analysoimalla voitiin selvittää miten pinnoite on vaikuttanut ihmisten liikennekäyttäytymiseen.

Tutkittavina mittareina toimivat nopeusmittaukset, silmämääräiset havain-not sekä käyttäjäkysely. Eniten pinnoite vaikutti ajoneuvojen kuljettajiin varovaisuuden lisääntymisenä sekä kevyenliikenteen kunnioittamisena. Nopeuksiin pinnoitteella oli pieni alentava vaikutus.

The aim of this thesis was to investigate if Tyregrip helps to decrease ve-locities and increase safety for pedestrians and cyclists. Tyregrip is a sur-facing for streets which increases friction. The thesis was commissioned by the City of Järvenpää. In Finland, Tyregrip surfacing has previously only been used in a few places for pedestrians cycling laness and is now being used for very first time on start of crosswalks.

Before installing the surfacing chosen target areas were investigated by clarifying when the rush hours occur and what was the amount of users. Velocities were measured before installing the surfacing to set the baseline. Also calculations on surface wear and installation to target areas was documented.

The suitability of the surfacing for use in target areas was estimated by measuring velocities after installation. By analyzing these results, it was possible to clarify how the surfacing affected peoples’ behavior.

The indicators used were velocity-measurement, visual observations and interviews. The biggest influence the surfacing had was the in increase-of drivers’ caution and respect for pedestrians and cyclist. In regards to ve-locities, the surfacing only had a small decreasing effect.

Sparad: