Haku

Katveita ammatillisessa opettajankoulutuksessa - validointi ammatillisen opettajan osaamisena

QR-koodi
Finna-arvio

Katveita ammatillisessa opettajankoulutuksessa - validointi ammatillisen opettajan osaamisena

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen, eli validoinnin laadunvarmistus, on ajankohtainen teema niin kansallisella, pohjoismaisella kuin EU:n tasolla. Validointi (Validation of Prior Learning, VPL) on integroitu Euroopan koulutusjärjestelmiin vaihtelevassa määrin, ja sen käytännöt ja käsitteet ovat moninaisia.

Oppimisympäristöjen ja arvioinnin kontekstien monimuotoistuessa ammatillisen opettajan työhön kohdistuu jatkuvasti lisääntyviä kompetenssiodotuksia, jotka on tärkeää huomioida opettajankoulutuksessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme ensin, millaisia kompetenssiodotuksia kohdistuu ammatillisen opettajan validointiosaamiseen. Niiden pohjalta esittelemme tutkimustuloksia siitä, miten validointiprosessien laadukkaan ja läpinäkyvän toteuttamisen edellyttämä osaaminen on huomioitu suomalaisissa ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmissa. Kuvaamme validointiin liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä sidosryhmien kautta avautuvia näkymiä validointityön eri ulottuvuuksiin.

Tallennettuna: