Sökning

Verkkojournalismin hakukoneoptimointi : Miten verkkojournalismia hakukoneoptimoidaan?

QR-kod

Verkkojournalismin hakukoneoptimointi : Miten verkkojournalismia hakukoneoptimoidaan?

Tämän opinnäytetyön aiheena on verkkojournalismin hakukoneoptimointi.

Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan se on itsenäinen projekti, jonka aihe on noussut tekijän omista kiinnostuksen kohteista ja kokemuksista verkkojournalismista.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten verkkojournalismia voidaan hakukoneoptimoida ja miten verkkotoimittaja voi vaikuttaa verkkojutun ja verkkosivun näkyvyyteen hakukoneissa. Lisäksi pohditaan miten hakukoneoptimointi mahdollisesti muuttaa journalismia.

Opinnäytetyössä käsitellään myös median murrosta ja journalismin digitalisoitumista, joiden seurauksena hakukoneoptimointi on tullut osaksi toimittajan työtä ja toimittajalta vaadittavaa ammattitaitoa.

Opinnäytetyön tiedot pohjautuvat pääasiassa kirjallisiin lähteisiin. Kirjallisten lähteiden lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmen eri verkkomedian edustajaa, jotta mukaan saatiin myös työelämän käytännön näkökulma hakukoneoptimointiin.

Haastattelujen perusteella voidaan sanoa, että hakukoneoptimointi on nykyään keskeinen osa toimittajan työtä, jonka merkitys tulevaisuudessa todennäköisesti edelleen kasvaa.

Aineiston perusteella on koottu ohjeita, vinkkejä ja näkökulmia hakukoneoptimointiin, joita verkkotoimittajat voivat hyödyntää työssään.

The subject of this thesis is search engine optimization in digital journalism.

The thesis was not commissioned by a client; instead it is an independent project. The subject arose from the author’s personal interests and experiences involving digital journalism.

The aim of the thesis was to find out how online journalism can optimized for search engines and how a web journalist can affect story and webpage visibility on search engines. In addition, how search engine optimization might change journalism is examined.

This thesis also deals with the changing media and the digitalization of journalism. This is because these two things have made search engine optimization an essential part of journalists’ work and one of the professional skills now required of them.

The information in the thesis is based mainly on written sources. In addition, three different digital media representatives were interviewed, in order to add a practical point of view from the working life perspective.

Based on the interviews it can be stated that search engine optimization is nowadays a critical part of a journalist’s work, the importance of which will likely continue to grow in the future.

Based on the research, some directions, tips and viewpoints have been given – ones which web journalists can take advantage of in their work.

Sparad: