Ohcu

Socialpedagogisk handlingskompetens i arbetet med skilsmässobarn - En litteraturstudie

QR-koda

Socialpedagogisk handlingskompetens i arbetet med skilsmässobarn - En litteraturstudie

Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur barnen reagerar vid skilsmässa och hur man på daghemmet kan bemöta barnet med hjälp av den socialpedagogiska handlingskompetensen. Arbetet fokuserar sig på barnens reaktioner kring skilsmässa och socialpedagogikens betydelse inom dagvården. Frågeställningarna i arbetet är: Hurudan inverkan har skilsmässa på barnet och hur reagerar barnet på skilsmässa? Vad innebär socialpedagogisk handlingskompetens inom dagvården? Hur kan man använda sig av den socialpedagogiska handlingskompetensen i arbetet med skilsmässobarn? Den teoretiska referensramen är socialpedagogisk syn och Bent Madsens modell om professionellt kunnande. Arbetet är en litteraturstudie och som analysmetod används innehållsanalys. I arbetet användes 10 artiklar. Efter datainsamlingen utfördes litteraturöversikt, resultatredovisning och analys.

Resultatet visar att skilsmässobarns problematik är mångsidig och visar sig vara en process. Barnens reaktioner beror på deras individuella egenskaper och skilsmässans skede. Socialpedagogisk handlingskompetens betyder inom dagvården ett mångsidigt professionellt tänkesätt och handlingsförmåga. Det är en syntes av olika kompetenser och kan tillämpas mångsidigt i arbete med skilsmässobarn. För att handlingskompetensen skall nå sin renaste form skall den professionella plocka åt sig bitar från de andra kompetenserna och tillämpa dem till skilsmässobarnsproblematik. Olika kompetenser kan lösa olika problem hos skilsmässobarnen bättre än de andra men alla behövs för att barnets alla behov kan tillfredställas. Resultatet av mitt arbete kan användas inom dagvården både i förebyggande arbete och akut arbete med skilsmässobarn.

Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää kuinka lapset reagoivat avioeroon ja kuinka päiväkodissa voidaan kohdata nämä lapset sosiaalipedagogisen toimintapätevyyden avulla. Työ keskittyy lasten reaktioihin avioeron aikana ja sosiaalipedagogiikan merkitykseen päivähoidossa. Tutkimuskysymykset ovat: Mikä merkitys avioerolla on lapseen ja kuinka lapsi reagoi avioeroon? Mitä sosiaalipedagoginen toimintapätevyys päivähoidossa tarkoittaa? Kuinka sosiaalipedagogista toimintapätevyyttä voi hyödyntää avioerolasten kanssa työskennellessä? Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty sosiaalipedagogista lähestymistapaa sekä Bent Madsenin mallia sosiaalipedagogisesta ammatillisesta osaamisesta. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus ja analyysi menetelmänä on käytetty sisältöanalyysia. Työ sisältää 10 artikkelia. Aineiston keruun jälkeen suoritettiin kirjallisuuskatsaus, tuloksien esittely ja niiden analyysi.

Tuloksien mukaan avioerolasten ongelmat ovat monimuotoisia ja ilmenevät prosessina. Lasten reagointi riippuu heidän yksilöllisistä ominaisuuksistaan ja avioeron vaiheesta. Sosiaalipedagoginen toimintapätevyys tarkoittaa päivähoidossa monipuolista ammatillista ajattelutapaa ja toimintaa. Se on eri pätevyyksien synteesi ja sitä voidaan käyttää monipuolisesti avioerolasten kanssa työskennellessä. Jotta toimintapätevyys voisi saavuttaa puhtaimman muotonsa, on ammattilaisen poimittava palasia eri pätevyyksistä ja soveltaa niitä avioerolasten ongelmiin. Eri pätevyydet voivat auttaa eri ongelmiin, toiset paremmin kuin toiset, mutta niitä kaikkia tarvitaan jotta lasten kaikkiin tarpeisiin voidaan vastata. Opinnäytetyöni tuloksia voidaan käyttää sekä ehkäisevässä että akuutissa työssä avioerolasten kanssa.

The purpose of this study is to find out how children react to divorce and how the day care can respond to the children with the help of the socio-pedagogical action competence. The work focuses on children's reactions to the divorce and the importance of socio-pedagogic in day care. The questions included in the work are: What kind of impact has divorce on the child and how does the child respond to divorce? What does social-pedagogical action competence mean in day care? How should the socio-pedagogical action competence be used when working with children of divorce? The theoretical framework is socio-pedagogical approach and Bent Madsen’s model of socio-pedagogical professional expertise. The work is a literature review and content analysis is the analysis method used. 10 articles are included in this study. After data collection literature review, the results and analysis were carried out.

The results show that children’s problems in divorced families are versatile and are found to be a process. Children's reactions depend on their individual characteristics and divorce stage. Social-pedagogical action competence in day care means a versatile professional thinking and action. It is a synthesis of different competences and can be applied versatile while working with children of divorce. In order for the action competence to reach its purest form the professional has to gather pieces from the different competences and apply them to the problems of children of divorce. Different competences solve various problems that these children have, some better than others but they are all needed in order to satisfy the child’s every need. The result of my work can be used in day care, both in preventive and emergency work with children of divorce.

Furkejuvvon: