Haku

Rautatievirkamiesliitto RVL‎ (1919–1920)

Arkisto

Rautatievirkamiesliiton varhaisin edeltäjäyhdistys, Järnvägsföreningen i Helsingfors, perustettiin lokakuussa vuonna 1873. Yhdistys otti askeleen kohti kaksikielisyyttä ja ammatijärjestömäisyyttä, kun Järnvägstjänstemannaföreningen i Finland sai sääntönsä vuonna 1907. Suomenkielisyys ja ammattijärjestöluonne nousivat hallitseviksi vuoden 1919 sääntömuutoksella, jolloin järjestön nimi muuttui Suomen Rautatievirkamiesyhdistykseksi.

Nimen Rautatievirkamiesliitto (RVL) yhdistys otti vuonna 1944, jolloin myös muut virkamiehiä edustaneet yhdistykset saattoivat liittyä siihen. Merkittävin oli VR Liikennevirkamiesyhdistyksen vuonna 1946 tapahtunut liittyminen. Viimeinen suuri organisaatiomuutos Rautatievirkamiesliitossa tehtiin 1970-luvun loppupuolella, jolloin jäsenyhdistykset menettivät itsenäisyytensä ja sulautuivat Rautatievirkamiesliittoon tai vaihtoehtoisesti ne erkanivat Rautatievirkamiesliiton yhteydestä. Rautatievirkamiesliitto kuului 1940-luvulta lähtien Virkamiesliittoon ja myöhemmin Valtion Henkilöstöjärjestöjen Keskusliittoon sekä Toimihenkilö- ja Virkamiesjärjestöjen Keskusliittoon TVK:hon. 1990-luvun alun laman aikaiset tapahtumat ajoivat TVK:n konkurssiin, ja vuonna 1993 RVL liittyi uuteen keskusjärjestöön Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:hon. Lopulta Rautatievirkamiesliitto liittyi SAK:n jäseneksi vuonna 1999. Vuonna 2018 Rautatievirkamiesliitto ja Veturimiesten liitto yhdistyivät Rautatiealan Unioniksi (RAU).

Vuodesta 1968 on neuvoteltu yli kaksikymmentä sopimuskierrosta, joista kolmasosaa ovat leimanneet laajat työtaistelut. Koko maan virkamieskunta lakkoili vuonna 1986. Tässä lakossa RVL:llä oli merkittävä panos. VR:n organisaatiomuutosten (valtion virastosta liikelaitokseksi ja lopulta osakeyhtiöksi vuonna 1995) myötä virkamiehet muuttuivat työsuhteisiksi työntekijöiksi ja virkaehtosopimukset muuttuivat työehtosopimuksiksi.

Rautatievirkamiesliitto on julkaissut kahta eri lehteä Rautatieliikennettä (vuodesta 1943) ja Rautatievirkamieslehteä (vuodesta 1968). Rautatievirkamies -lehti oli alun perin VR Liikennevirkamiesyhdistyksen julkaisu kunnes lehti laajeni koko Rautatievirkamiesliiton äänenkannattajaksi.

Rautatievirkamiesliiton arkisto noudattaa liiton omaa arkistokaavaa, joka muuttuu 1990-luvun puolivälissä. Ennen 1990-luvun puoliväliä kertynyt aineisto löytyy kirjeenvaihdosta (FA-sarja) tai sisällön mukaan järjestetyistä h-sarjoista. 1990-luvun puolivälin jälkeinen aineisto löytyy suurimmilta osin kirjeenvaihto sarjoista saapuneet (FB-sarja) ja lähetetyt (FC-sarja).

Luettelot BA ja BB -sarjojen käyttökiellossa oleva aineisto on suljetulla osastolla.

Pöytäkirjat on jaettu kolmeen sarjaan: omiin pöytäkirjoihin (CA-sarja), muihin pöytäkirjoihin (CB-sarja) ja työehtosopimusneuvotteluihin (CC-sarja). CA-sarjassa on liiton omien elinten kokousten pöytäkirjat. CB-sarjassa on niiden kokousten pöytäkirjat, joihin RVL ottanut osaa muiden järjestöjen kanssa. Esim. kokoukset muiden liittojen tai rautatiehallituksen kanssa jne. CC-sarjassa on työehtosopimuspöytäkirjat ja työehtosopimukset.

Tiliaineisto on myös jaettu kolmeen sarjaan: tileihin, lehtien tileihin ja muuhun talousaineistoon.

Edunvalvonta -sarjassa (HA) on edunvalvonta-aineistojen (palkat, työaika, jne.) lisäksi siinä ovat lakkoaineistot sekä työehtosopimusneuvotteluihin liittyvää aineistoa, pois lukien yllä mainitut työehtosopimukset.

Oikeusjutut -sarjassa (HB) on oikeusjuttujen ja oikeusapupyyntöjen lisäksi myös erimielisyyspöytäkirjat. Sarja on kokonaisuudessaan käyttökiellossa.

Muut järjestöt -sarjassa (HD) on Virkamiesliittoon ja muihin liittoihin ja järjestöihin liittyvä aineisto.

Lähteet:Nissinen, Niilo, 1973; 100 vuotta Rautatievirkamiesten järjestötoimintaa 1873-1973

Aineistotyyppi
Arkisto
Tunnisteet
135
Aika
1919-1920, 1947-1973
Hakemisto

Rautatievirkamiesliitto RVL‎ (1919–1920) 135

Näytä koko kokoelma