Sökning

Psykologinen omistajuus - synty ja seuraukset S-ryhmän osuuskaupoissa

QR-kod

Psykologinen omistajuus - synty ja seuraukset S-ryhmän osuuskaupoissa

Psychological Ownership - the emergence and the consequences in S-Group Cooperative Societies

Pro gradu - tutkielman tavoitteena on selvittää kokeeko osuuskauppojen henkilöstö psykologista omistajuutta organisaatiotaan kohtaan sekä kuinka psykologinen omistajuus kohdistuu organisaation eri ulottuvuuksiin. Tavoitteena on selvittää mitkä tekijät ovat johtaneet psykologiseen omistajuuteen ja mitä vaikutuksia psykologisella omistajuudella on henkilöstön odottamien oikeuksien ja vastuuntunnon kannalta. Näihin tavoitteisiin on pyritty kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla.

Tutkimuksessa käsitellään lyhyesti myös organisaatioon sitoutumista, organisaatioon identifioitumista ja sisäistämistä psykologisen omistajuuden erottamiseksi näistä. Käsitteiden erojen ymmärtämiseen on pyritty kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että henkilöstön organisaatiota kohtaan kokema psykologinen omistajuus johtaa henkilöstön henkilökohtaiseen vastuuseen organisaatiosta, organisaatioon kuulumisen tunteeseen ja haluun säilyttää organisaation jäsenyys.

The purpose of this study is to find out if the personnel of Cooperative Societies feel psychological ownership toward their organizations and how this feeling is targeted toward different dimensions of the organizations. An objective is to find out how psychological ownership emerges and how psychological ownership affects expected rights and felt responsibilities of the personnel. Quantitative research methods were used to reach the goals.

Organizational commitment, organizational identification and internalization are also given a brief look at in order to understand the conceptual distinctiveness of psychological ownership from the related concepts. Qualitative research methods were used to reach the goal.

The outcomes of the research provide us with the knowledge that employees´ psychological ownership toward organization leads to feeling of personal responsibility of the organization, feeling of belongingness in the organization and desire to remain in the organization.

Sparad: