Sökning

Ajettavien työkoneiden kulkuteiden turvallisuus II

QR-kod

Ajettavien työkoneiden kulkuteiden turvallisuus II

Kulkutiellä tarkoitetaan varusteita koneen työskentely-, tarkastus- tai huoltotasojen ja maanpinnan välistä nousemista ja laskeutumista varten (SFS-EN ISO 2860). Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja menetelmiä kulkuteiden turvallisuuden kehittämiseen, tutkia kulkuteiden turvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia ja selvittää turvallisen kulkutien vaatimukset. Hankkeeseen sisältyi konevalmistajien tuotekehitystä tukevaa yhteistyötä. Tutkimus oli jatkoa hankkeelle "Ajettavien työkoneiden kulkuteiden turvallisuus I" (Suutarinen ym. 2001). Kirjallisuus-, kysely- ja tapaturmatutkimuksen lisäksi työkoneiden kulkuteiden käyttöä simuloitiin laboratorio-olosuhteissa. Simulaatiomittaukset olivat teknisesti työläitä, mutta niiden avulla saatiin tietoa ihmisen voiman- ja ajankäytöstä kulkuteillä sekä koehenkilöiden subjektiivinen arvio kulkuteiden ominaisuuksista. Kulkutien mitoitus ja sijoittelu vaikuttivat huomattavasti koettuun käyttömukavuuteen. Askelmavälin merkitys korostui varsinkin ohjaamosta poistuttaessa. Korkealla sijaitseva ala-askelma puolestaan lisäsi käsi- ja jalkavoimien tarvetta ja vähensi käyttömukavuutta. Porraskulman jyrkkyys lisäsi käsivoimien tarvetta. Turvallisen kulkutien suunnittelussa lähtökohtana ovat selkeys, vaivattomat liikeradat ja kolmipistekontaktin mahdollisuus eli mahdollisuus käyttää kulkutiellä samanaikaisesti kahta kättä ja yhtä jalkaa tai kahta jalkaa ja yhtä kättä. Toisaalta tavoitteena tulisi olla liikkumistarpeen vähentäminen toimivien tuotanto- ja teknologiaratkaisujen avulla. Hankkeessa luotiin kulkuteiden arviointia ja suunnittelua varten tarkastuslista, jossa selvitetään yksityiskohtaisesti eri standardien vaatimukset ja tutkimuksen perusteella syntyneet suositukset (Liite 2).

The aim of the study was to develop research methods and to study problems related to the access paths of mobile machinery. The study was a continuation of the previous study 'Safety of access paths of mobile machinery I' (Suutarinen et al. 2001). In addition to traditional literature, inquiry, and accident research, the use of access paths was also simulated under laboratory conditions. The simulation measurements were technically rather troublesome. However, the simulation made it possible to measure the forces and times used by the testees on the access paths. Basic principles in designing safe access paths include providing the possibility of easy movement and of three-point contact. The latter means simultaneous use of two hands and a foot or of two feet and a hand when mounting or dismounting a machine. Good visibility and the clarity of access paths are also important characteristics. According to the results, the distance between steps is of great importance, especially when coming down from the cab. A small distance (216 mm) was rated awkward to use despite the fact that it demanded less force compared to larger distances (270 and 305 mm). It was also noticed that steep steps caused a larger need of hand forces. High location of the lowest step increased both the hand and foot forces required and also reduced the ease of access.

Sparad: