Äpärä
Bastarden (ruotsinkielinen nimi)
Bastard (englanninkielinen nimi)
Vävypoika (työnimi)
Contingentia (työnimi)
Finna-arvio
Äpärä
Samppa Batalin ohjaama ja yhdessä Krista Hannulan kanssa käsikirjoittama Äpärä (2016) on indietuotantona syntynyt melodraama, joka kertoo vastarakastuneesta nuorestaparista, Simosta (Eppu Pastinen) ja Jonnasta (Krista Hannula). Heidän elämänsä järkkyy, kun paljastuu, että Simon äidillä ja Jonnan isällä (Jonathan Hutchings) on saattanut aikoinaan olla suhde. Epäilyt käynnistävät dramaattisten tapahtumien kierteen, jossa osallisina ovat myös Jonnan Pirjo-äiti (Satu Silvo) ja Jori-veli (Anssi Niemi).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
12 |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
Noora Hannula, Mika Liitiäinen, Pilvi Loman, Enja Nieminen, Teuvo Nieminen, Tapio Penttilä, Kheba Touray, Anna Tuokkola, Anni Vainio ,
Noora Hannula, Mika Liitiäinen, Pilvi Loman, Enja Nieminen, Teuvo Nieminen, Tapio Penttilä, Kheba Touray, Anna Tuokkola, Anni VainioHae aiheista |
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Syys-lokakuu 2015 (16 kuvauspäivää) |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Samppa Batalin indietuotantona syntynyt esikoiselokuva jakoi mielipiteet. Veli-Pekka Lehtonen (Helsingin Sanomat 28.10.2016) luonnehti Äpärää melodraaman ja psykokauhun tehokeinoja testaavaksi tyyliharjoitelmaksi. ”Äpärässä suunnitellaan kunniamurhaa ja tehdään itsemurhaa, on keskenmenoja ja salattuja lapsia, sukurutsaa ja raiskauksia, noitamaisia äitejä ja tunnekylmiä isiä ja niin edelleen. Aihenippu olisi vaikea solmittava kokeneellekin draaman tekijälle, saati aloittelijalle. Monin paikoin Äpärä tuntuu rikoskuunnelmalta, kuvakerronta on niin minimalistista ja tekstivetoista. Lupaaviakin hetkiä on, mutta kokonaisuutena Äpärä jää pintatasolle, hätkähdyttämään inhorealismilla ja perheellä, joka on pahinta, mitä voi olla.” ”Alkuasetelma on mielenkiintoinen, mutta Samppa Batalin ohjaamaa draamaa on vaikea ottaa tosissaan”, koki Sandra Anttila (Me Naiset 43/2016). ”Se vie absurdit juonenkäänteet liian pitkälle ja päätyy tahattomasti muistuttamaan Suomi-versiota kreikkalaisesta tragediasta.” Sen sijaan Kirsi Hemanus (Eeva 11/2016) piti Äpärää yllättävän koskettavana elokuvana. ”Jatkuva kiroilu tuntuu turhalta, mutta elokuvan rujo maailma silti aidolta. Leffa pitää otteessaan loppuun asti.” ”Alkutilanne on juuri sellainen epätodennäköinen mutta mahdollisen rajoilla pysyttelevä katalyytti, josta moni hyvä elokuva on lähtenyt liikkeelle. Valitettavasti Äpärän käsikirjoitus karkaa pian tämän jälkeen lapasesta”, arvioi Tero Vainio (Kaleva 28.10.2016). ”Pian ollaan henkisen ja fyysisen väkivallan kierteessä, joka tuntuu liioitellulta ja osin perustelemattomalta. [- -] Minibudjetin johdosta kuvarajaukset ovat erittäin tiukkoja, kamera pysyttelee koko ajan lähellä henkilöitä. Muutamissa avainkohtauksissa Batal käyttää tätä estetiikkaa oivaltavasti. Koko elokuvan mittaisena se on hieman monotonista. Tyyli myös asettaa paljon vaatimuksia näyttelijöille, ja tällä osa-alueella Äpärä onnistuukin parhaiten. Suurin osa näyttelijöistä on tuoreita kasvoja, jotka onnistuvat välittämään tunteiden äärilaitoja.” ”Elokuvan tekijöille on nostettava hattua muustakin kuin vaativaan aiheeseen tarttumisesta”, tunsi Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 28.10.2016), joka piti Äpärää yhtenä kunnianhimoisimmista omatuotantoisista pienen budjetin elokuvista. ”Eppu Pastinen ja Krista Hannula näyttelevät pääosat sangen uskottavasti. Heidän luontevaa dialogiaan on ilo kuunnella. Myös Jonathan Hutchings vakuuttaa Jonnan syyllisyyttä kantavana isänä. Ylitse muiden kohoaa Satu Silvo ylpeänä äitinä, joka tuhoaa perheensä yrittäessään puolustaa sitä. [- -] Äpärän kompastuskivi on liian moneen suuntaan kurkottava käsikirjoitus. Sen sijaan, että pitäytyisi pääparin ja appivanhempien tulehtuneissa suhteissa, leffa lisää kierroksia Jonnan veljen (Anssi Niemi) ja tämän raskaana olevan ex-tyttöystävän (Anna Böhm) ylidramaattisilla vaiheilla. Nuorten tekijöiden esikoisleffaksi Äpärä on silti lupaava työ, jolle sopii toivoa jatkoa.” Krister Uggeldahlin (Hufvudstadsbladet 28.10.2016) silmissä Äpärän perhehelvetti sai Lars Norénin näytelmätkin kalpenemaan. ”Ifall man vill säga nåt gott om filmen skulle det i så fall handla om den karaktärs- och relationsorienterade infallsvinkeln – ett tämligen obeprövat stilgrepp när det gäller den i regel så grabbiga indiefilmen. Å andra sidan; vad hjälper det när manuset rämnar på alla håll och kanter, när biffen är rå och sönderstekt på en och samma gång. Inte bara är karaktärerna tunt skrivna och psykologiskt dåligt motiverade, handlingen i sig är mer än lovligt såsig.” Neljä tähteä antaneen Kari Salmisen (Aamulehti 28.10.2016) mielestä Äpärä ei aliarvioinut katsojiaan. ”Tekijät uskovat, että yleisö osaa pohtia moraalia ja tuntea tragedian kosketuksen. [- -] Perheiden salaisuudet ja ihmisten kaunat nousevat esiin ja muuttuvat oikeat asiat alleen jyrääväksi kohtalon voimaksi, jossa käsitellään suomalaisessa elokuvassa harvinaisia tabuaiheita suoraan ja hyvin dramaattisesti. Eppu Pastinen ja Krista Hannula ovat varsinaisia luonnonmukaisen tyylin virtuooseja. Kerrankin käsikirjoitus antaa nuorten näyttelijöiden puhua ihmisten eikä draamamekaniikan kielellä.” |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Samppa Batal (s. 1990) on Helsingissä syntynyt ja kasvanut elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja ja tuottaja. Hän on myös esiintynyt monissa tv-sarjoissa, mainoksissa sekä elokuvissa. Hän opiskeli Helsingin tekniikan alan oppilaitoksessa Stadin ammattiopistossa liikkuvan kuvan ammattitutkintoa vuodesta 2008 vuoteen 2010, mutta jätti opinnot kesken ja muutti Jyväskylään, jossa työskenteli ravintola-alalla. Palattuaan Helsinkiin vuonna 2014, Batal sai ensimmäisen harjoittelupaikkansa tv-sarjasta ja rooleja eri tuotannoista. Julkaistuaan esikoisohjauksensa Batal suoritti media-alan ammattitutkintonsa loppuun. Hän on ohjannut myös hyväntekeväisyyskampanjavideoita ja Mielensäpahoittaja - ennen kaikki oli paremmin -televisiosarjan toisen tuotantokauden. Ensimmäisenä pitkänä näytelmäelokuvanaan Samppa Batal käsikirjoitti ja ohjasi elokuvan Äpärä (2016). Tuotanto tehtiin toiminimellä Cinemanifest. Elokuvan lähtöasetelmassa Jonna (Krista Hannula) vie poikaystävänsä Simon (Eppu Pastinen) tapaamaan vanhempiaan (Satu Silvo, Jonathan Hutchings). Jonnan isä on saattanut aikoinaan seurustella Simon äidin kanssa. Jonnan veljellä Jorilla (Anssi Niemi) on lisäksi omat kriisinsä. Elokuvan aihepiirinä ovat sallitut ja kielletyt suhteet ja sukupuolten ja sukupolvien väliset vaikeat suhteet. Melodraaman ja psykokauhun rajoilla liikkuvassa teoksessa Batalin kanssa toisena käsikirjoittajana toimi naispääosaa näyttelevä Krista Hannula. Hannula opiskeli käsikirjoittamista Taideteollisessa korkeakoulussa. Samppa Batal kertoi Seiska-lehden haastattelussa 14.10.2016 saaneensa idean elokuvaan jo vuosia aiemmin, kun oli treffeillä tytön kanssa. "Meillä oli vanhemmat samalta seudulta, joten leikimme ajatuksella, että mitä jos olemme sisaruksia. Treffeistä ei oikein tullut mitään ajatuksen takia. Pettäminen on Suomessa surullinen yleistä, joten elokuvan tilanne on hyvinkin mahdollinen." Samppa Batalin puhelinhaastattelujen 5. ja 26.9.2022 mukaan elokuva kuvattiin 16 kuvauspäivässä puolentoista kuukauden aikana syys-lokakuussa 2015. Kuvauspaikkakuntina olivat Helsinki ja Espoo. Projektin työnimenä oli alkuvaiheessa "Vävypoika" ja myöhemmin "Contingentia". Kuvaaja Miikka Pakarisen puhelinhaastattelun 5.9.2022 mukaan elokuva kuvattiin Black Magic Ursa Mini Pro 4.6 -digikameralla. Linsseinä käytettiin Samyang 35mm:n linssejä. Elokuva tehtiin talkoovoimin ilman Suomen elokuvasäätiön tukea. Leikkauspöydälle jäivät Helmi-Leena Nummelan rooli baarin asiakkaana ja Ida Martelan rooli hotellivirkailijana. Elokuvan dvd-julkaisu sisältää lisämateriaaleina making of -dokumentin Äpärän takana, elokuvan teaserin ja trailerin. Seuraavana pitkänä näytelmäelokuvanaan Batal ohjasi elokuvan Äiti (2019). Hänen lyhytelokuvansa Sometimes We Swim (2019) sai kunniamaininnan Nordic International Film Festivaleilla, suurimmilla Euroopan ulkopuolisilla pohjoismaisilla elokuvajuhlilla. Hän on ohjannut myös hyväntekeväisyyskampanjavideoita ja Mielensäpahoittaja - ennen kaikki oli paremmin -televisiosarjan toisen tuotantokauden vuonna 2021. Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2022 |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
Welcome to the Family by MNLO Player 5000 by MNLO Kosteaa by Germ Pasca Spriceless by MNLO The Outcome Composed and performed by Helena Puukka Recorded at Airam-Studios Intertwine Composed and performed by Helena Puukka Recorded at Airam-Studios |
||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||
Atelier Hannula, Samuli Kekki / Bada Bing, Salon Kaslik, Forenom, Jutta Palo / Hotel Helka, Toni Heinonen / Airam-Studios, Ari Pipatti / Helsingin Seurakuntayhtymä, Kulttuurikeskus Sähinä, Kinos Rentals Oy, Cinewave Oy, Santtu Hämäläinen, Jonathan Moyal, Panu Martiskainen, Valtteri Mastola, Eero Tiilikainen, Tuukka Temonen, Sami Salo, Jesse Fryckman, Mikko Ruotsalainen, Sammy Marksman, Mara Jelinko, Helmi-Leena Nummela, Sirpa Liippola. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|