Sökning

Urheilija vai opiskelija? : urheilulukiolaisten identiteettiprofiilit

QR-kod
Finna-recension

Urheilija vai opiskelija? : urheilulukiolaisten identiteettiprofiilit

Tutkimuksessa lukioikäisten nuorten kykyä yhdistää opinnot ja urheilu tarkasteltiin identiteetin näkökulmasta. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siitä, millaisia identiteettiprofiileja nuorilla urheilijoilla on havaittavissa lukion alussa sekä miten sukupuoli, urheilulaji sekä urheilu- ja opintomenestys selittävät näitä profiileja. Tutkimus on osa ”Finnish Longitudinal Dual Career Study” -tutkimushanketta, jossa seurataan urheilulukiossa opiskelevien nuorten psykososiaalista kehitystä ja akateemista suuntautumista lukiovuosien aikana urheiluun liittyvän urakehityksen rinnalla (Ryba ym. 2016). Syksyllä 2015 suoritettuun kyselytutkimukseen osallistui 391 urheilulukion ensimmäisellä luokalla olevaa nuorta ympäri Suomen. Nuorten opiskelijaidentiteetin voimakkuutta mitattiin Student Identity Measurement scale (SIMS)- ja urheilijaidentiteetin voimakkuutta Athletic Identity Measurement scale (AIMS) -kyselylomakkeilla. Tutkimuksessa nuorilta löydettiin kolme erilaista identiteettiprofiilia: vahva urheilija- ja opiskelijaidentiteetti (34 prosenttia), selkiintymätön identiteetti (37 prosenttia) ja urheilijapainotteinen identiteetti (29 prosenttia). Urheilijapainotteinen ja selkiintymätön identiteetti olivat tyypillisempiä miehille kuin naisille, kun taas urheilijan ja opiskelijan roolin yhdistävä profiili ’vahva urheilija- ja opiskelijaidentiteetti’ oli tyypillisempää naisille kuin miehille. Sukupuolen lisäksi opintomenestys oli yhteydessä identiteettiprofiileihin: hyvä opintomenestys oli yhteydessä vahvaan urheilija- ja opiskelijaidentiteettiin, kun taas heikompi opintomenestys oli yhteydessä urheilijapainotteiseen identiteettiin.

In the study, the ability of Finnish high-school athletes to combine studies and sports was examined from the point of view of identity. We were particularly interested in the identity profiles that would emerge from combining measures of athletic identity and student identity, and to what extent gender, type of sports, and both athletic and academic achievements would be predictive of a certain profile. The research was conducted in the framework of a Finnish Longitudinal Dual Career Study (Ryba et al. 2016) in which psychosocial development and academic orientation alongside athletic progress of young athletes were followed up during their years in the Finnish sports high schools. In autumn 2015, an extensive questionnaire was administered and responded to by 391 sport high-school first graders. The student identity of the youngsters was measured by the Student Identity Measurement scale (SIMS) -questionnaire, the athletic identity by the Athletic Identity Measurement scale (AIMS) -questionnaire. Cluster analyses revealed three different identity profiles: strong athletic and student identity (34%), diffuse identity (37%) and sports oriented identity (29%). The results showed further that Sports oriented and Diffuse identity were both more typical for males than females, whereas Strong athletic and student identity -profile was more typical for females than males. Finally, the lower the academic achievement the student reported, the more likely she/he demonstrated Sports-oriented identity in comparison to the Strong athletic and student identity.

Sparad: